Home Kolumne Uz rezanje zastave: 50 situacija – 50 pitanja

Uz rezanje zastave: 50 situacija – 50 pitanja

4788
12

Ovoga je tjedna performans umjetnika Janeza Janše u sklopu prvoga festivala ZOOM koji se održava u Muzeju za modernu i suvremenu umjetnost u Rijeci, a koji je uključivao rezanje hrvatske zastave, izazvao mnoge kontroverze. Izložba se sastojala od 50 postavljenih situacija koje su trebale izazvati reakciju posjetitelja te su na taj način kreirane akcije i reakcije. Slično tome postavit ću 50 pitanja, a svakom čitatelju odgovore ostavljam na izbor – da li umjetničke ili pak realistične.

1. Je li rezanje zastave unutar umjetničkog djela kazneno djelo?
2. Što sa svim filmovima, instalacijama i sličnim, u kojima su spaljene zastave ili uništeni drugi državni simboli?
3. Treba li sve te redatelje, autore i sudionike kazneno prijaviti?
4. Treba li zabrinuti što je toliko posjetitelja odgovorilo porivu i rezalo zastavu?
5. Treba li razumijeti branitelje i njihove osjećaje?
6. Ograničava li policija umjetničke slobode?
7. Ograničava li umjetničke slobode miješanje u odlučivanje o financiranju umjetničkih djela suprotno kriterijima i struci?
8. Je li javljanje onih koji sudjeluju u tome odlučivanju u ovoj situaciji licemjerno?
9. Ograničava li se umjetnička sloboda miješanjem politike i umjetnosti?
10. Je li javljanje onih koji sudjeluju u tome miješanju u ovoj situaciji licemjerno?
11. Omalovažava li umjetnosti predlaganje lošeg kandidata na mjesto intendanta nacionalnog kazališta?
12. Je li jjavljanje onoga koji sudjeluje u tome odlučivanju u ovoj situaciji licemjerno?
13. Je li zaista primjerena analogija o ubijanju nekoga na cesti u sklopu umjetničkog djela?
14. Je li umjetnička sloboda klanje kokoši na sceni u jednom drugom Janšinom projektu?
15. Zašto se više gledatelja brinulo za kokoš nego za zastavu?
16. Zašto je riječka publika u mogućnosti izbora demokratski ipak izabrala klanje kokoši na sceni?
17. Je li licemjerna osoba koja je rezala zastavu, a nije dopustila klanje kokoši na sceni?
18. Je li ne klanje kokoši na sceni za raliku od rezanja zastave licemjerno?
19. Koliko je onih koji prozivaju zaista vidjelo cijelu izložbu?
20. Je li uzimanje razrezane zastave i upute otuđenje ili pljačka umjetničkog djela od strane policije?
21. Postoji li razlika u vremenu reakcije policije na ovu prijavu i neke druge prijave?
22. Koji su sve političari koji komentiraju ovo umjetničko djelo pogladali ovo umjetničko djelo i bili na dijelu festivala?
23. Na kolikosu predstava, izložbi, performancea političari iz Gradskog vijeća Grada Rijeke kao i gradonačelnik bili u posljednjih godinu dana?
24. Kakva je riječka umjetnička scena?
25. Koliko ima smisla politizacija umjetničkog djela?
26. Je li političkim prepucavanjem koristeći umjetničko djelo samo djelo ispunilo svoju funkciju?
27. Što je umjetničko djelo?
28. Gdje je granica između umjetničkoga i kaznenog djela?
29. Tko može zaključiti radi li se u konkretnome slučaju o umjetničkome ili kaznenom djelu?
30. Zašto medijima umjetničko djelo samo po sebi nije toliko zaniljivo koliko je zanimljivo kada uđe u domenu skandala?
31. Kolika je odgovornost medija za percipiranje umjetničkih djela?
32. Koji su razlozi kaznene prijave umjetnika protiv umjetnika zbog umjetničkog djela?
33. Koji su dubinski razlozi ovakve situacije u Rijeci?
34. Treba li u ovako stvorenoj situaciji tražiti uzroke u kreiranju kulturne politike grada, županije, države?
35. Koliko riječki umjetnici poznaju radove jedni drugih?
36. Koliko riječki umjetnici posjećuju konačne produkte – umjetnička djela svojih kolega u užoj i široj struci?
37. Koliko je riječkih umjetnika i stručnjaka (izvedbenih) umjetnosti prisutno na pratećoj PSI #15 Follow up konferencij?
38. Kako vrednovati umjetničko djelo?
39. Koliko je umjetnost potrebna u društvu?
40. Koji su ciljevi umjetničkih djela?
41. Kakva su umjetnička djela riječkih umjetnika?
42. Zašto provokaciju kroz umjetnička djela doživljavamo uglavnom gostovanjima?
43. Jesu li umjetnička djela riječkih autora provokativna?
44. Kako reagiraju iste osobe na slične provokacije koje prizvode umjetnička djela u različitim kontekstima?
45. Zašto mnogi umjetnici omalovažavaju rad Lady Gage?
46. Jesu li sjednice Hrvatskog sabora umjetnost?
47. Je li psovanje sabornika umjetnička sloboda?
48. Da li se bacanje psića u rijeku djevojčice može smatrati potencijalom u umjetničkome smislu?
49. Je li Nada Matošević dobra umjetnica ili dobra menadžerica / ravnateljica?
50. Što je uopće umjetnost?

(Zvonimir Peranić)

12 COMMENTS

  1. Pitanje umjetnika pitanje je senzibiliteta; čovjek je neiscrpna mogućnost sveobuhvatnih mogućnosti. Umjetnost je znanost usađivanja ljepote, a tu ljepotu treba pojmiti dijalektički – a dijalektika je stanje pomirenja nepomirljivoga s mirljivim. Mogućnost se nalazi u slobodi.

  2. Potrebno je prekinuti
    krivu prezentaciju hrvatske
    umjetnosti u svijetu i
    ukinuti revijalne izložbe.
    Niz novih i starih kadrovskih
    rješenja ne daju nikakvu
    nadu da se ideja
    društva kreativnih i svijetu
    možda najzanimljivih
    snaga doćii u moguć-
    nost da bude prisutna u
    svjetskim likovnim zbivanjima.

  3. Pitanje umjetnika pitanje je senzibiliteta; čovjek je neiscrpna mogućnost sveobuhvatnih mogućnosti. Umjetnost je znanost usađivanja ljepote, a tu ljepotu treba pojmiti dijalektički – a dijalektika je stanje pomirenja nepomirljivoga s mirljivim. Mogućnost se nalazi u slobodi.

  4. mene zanima koji je bio smisao i poruka rezanja zastav? kojim povodom, što je to trebalo značiti i predstavljati? pretpostavljam da nema neko smisleno značenje i samim time je to obična provokacija.

  5. Gdje je granica između umjetničkoga i kaznenog djela?
    i sad kada bi recimo NPR. izveli umjetnički performans rezanja ,paljenja uvečane slike druga ups gospodina Vojka Obersnela ispred poglavarstva Rijeke pa, ispred muzeja grada RIJEKE rezanje zastave SFRJ S PETOKRAKOM, ili bili koje zemlje na svijetu njene zastave ili slike, grba itd. ŠTA bi to predstavljalo umjetničko dijelo.?Mislim da ta dična klika koja ovdje brani umjetničke slobode,kada njima ona odgovara i kada ta umjetnost na ovaj promiskuitni način služi u pridobijanju skretanju pažnje – biračkog tijela i pridobivanju jeftinih političko-kulturnih bodova ,mislie da se nezna u koje svrhe i što njima ovakva umjetnost služi i znači .

  6. Koliko je slika Vincent van Gogh prodao za života? Koliko je umjetnika smatrano ludima ili ‘ ludima’ za života? Kako prepoznati suvremene umjetnike? Kako prepoznati umjetnike budućnosti? Umjetnost otvara oči, postavlja pitanja i pobuđuje osjećaje.

  7. Kad bi netko u performasu rezao jugoslavensku zastavu s petokrakom, Obersnel, Linić i ekipa bi sigurno žestoko reagirali kako je riječ o rušenju vrijednosti NOB-a i sličnih gluposti. Hrvatska zastava je ponos naše zemlje koji treba čuvati, pa zašto su uopće ginuli naši branitellji, među kojima je bilo i puno Riječana? Mislim da većina Riječana ima takvo mišljenje, a Obersnel bi trebao predstavljati građane, zar ne?

  8. jednako je debilno braniti petokraku ili sahovnicu kao svetinje. država nije svetinja nego servis građana. ako bi išta trebalo biti sveto onda su to građani, a ne institucije koje postoje da bi građane servisirale.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here