Home Kolumne Zvonimir Peranić: Potpuno pomračenje

Zvonimir Peranić: Potpuno pomračenje

728
5

Pročelnica Odjela gradske uprave za kulturu Rijeke, Ivanka Persić, zajedno s nekim suradnicama, već dulji niz godina, točnije od početka svojega rada na ovoj funkciji, svojim profesionalnim i stručnim potezima, riječku kulturnu scenu vraća u prošlost, stvarajući okružje nepotizma, podržavajući sukobe interesa raspolažući novcem poreznih obveznika na čudne načine.

Prošle smo godine zapisnike o radu kulturnih vijeća, koji bi trebali stručno voditi kulturnu politiku Grada, čekali do veljače. Nakon silnih usuglašavanja (točnije muljačina) pojavili su se zapisnici od kojih su pojedini bili identični stavkama predloženih Javnih potreba. Postavlja se pitanje, ako je proces usuglašavanja složen, a provodi se nakon rada Vijeća, kako to da su znamenke u zapisnicima identične proračunskim? Onaj najzanimljiviji dio bio je zapisnik o radu Kulturnoga vijeća za dramsku djelatnost koji koordinira vodeća suradnica odjela Višnja Višnjić Karković.

I ove godine, uvidom u zapisnike možemo iščitati mnoge nelogičnosti, nestručnosti i šlampavosti u vođenju politike kulture, a što ostaje neskriveno, možemo samo pretpostavljati.

Programi zaštite očuvanja kulturnih dobara uglavnom su smanjeni u odnosu na preporuke nadležnoga vijeća za 30% do 40% osim jednoga, onoga Štovatelja spomeničke zbirke i knjižnice Mažuranić-Brlić-Ružić koji je netko povećao za 100% iako je dio programa odbijen jer predlagatelj nije dostavio potrebnu dokumentaciju. Program Pro torpeda Rijeke smanjen je za 60%. Tko je i na osnovu kojih kriterija izveo ovu promjenu ne zna se, ali Ivanka Persić je potpisala i uputila u daljnju proceduru Javne potrebe u kulturi za 2010.

Predložene stavke Vijeća za muzejsku djelatnost i likovnu djelatnost još su poremećenije od prijedloga. Zanimljivo je da je Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja umanjeno 13.000,00 kn, a Prirodoslovnom muzeju su povećani programi za 13.000,00 kn. Inače najtransparentniji rad upravo ovog nadležnoga vijeća dodatno je okaljan sporadičnim povećanjem predloženoga i to: F&F d.o.o. za samostalnu izložbu nekadašnje suradnice Grada upravo u području kulture, Maje Franković za 87,5% predloženoga, Nadi Prlji za 50%, Lari Badurini za 60%, Nadji Mustapić za 50% te Milijani Babić za 85,71%. Tko je i na osnovu kojih kriterija izveo ovu promjenu ne zna se. No, najporazniji udarac radu nadležnoga Vijeća jest uvrštenje programa Udruge za produkciju kulture Industria u iznosu od 20.000,00 kn kojega Vijeće nije predložilo za sufinanciranje. Nije jasno pod kojim se kriterijima navedeni program i navedeni iznos našao u Javnim potrebama. Ivanka Persić je potpisala i uputila u daljnju proceduru Javne potrebe u kulturi za 2010.

U programima nakladničke djelatnosti pronalazimo uglavnom predložene stavke osim povećanje kod jednoga korisnika i to Udruge za umjetnost i kulturu mladih parNas koji je povećan za 25%. Primjer intervencije, ali i potpuno nepoštivanje rada i članova nadležnoga vijeća jest uvrštenje pet programa koje uopće nisu predloženi za sufinanciranje i to u iznosu od 80.000,00 kn ukupno. Tako su darežljivošću tko zna čijom i potvrđenom od strane Ivanke Persić nagrađeni programi (za koje je stručno vijeće predložilo 0,00 kn) Izdavačkog centra Rijeka, Izdavačke kuće Adamić, Katolički bogoslovni fakultet – Teologija u Rijeci, Ogurlić Dragan te program Udruge Katapult čiji je predsjednik vježbenik Odjela za kulturu. Nije jasno pod kojim su se kriterijima navedeni programi i navedeni iznosi našli u Javnim potrebama. Ivanka Persić ih je uputila u daljnju proceduru.

Najporazniji zapisnik jest onaj Vijeća za dramsku umjetnost koji ne sadrži niti jedan iznos koji Vijeće predlaže. Sastoji se samo od kratkih opisa. Rad ovoga Vijeća koordinira vodeća suradnica za kazališnu i scensku djelatnost Višnja Višnjić Karković koja inače radi u HKDu Međunarodnom festivalu malih scena Rijeka, kojemu se predlaže 61,57% predviđenih sredstava za scensku djelatnost iako je potrebno priložiti financijski izvještaj prethodnoga festivala prema zapisniku Vijeća. Kada pridodamo 2,8% sredstava za programe od interesa za Grad Rijeku te ponovno 66.400,00 kn dodjeljenih programima koji nisu predloženi za sufinanciranje onda za ostale programe preostaje samo 31,78%. Primjerice, Plesnoj grupi Ri dance predlaže se 20.000,00 kn iako se u zapisniku pronalazi kako ne treba podržavati showdance grupe koje djeluju na bazi samofinanciranja. Sa sličnim su objašnjenjem odbijene za sufinanciranje Plesna grupa Flame, Plesna grupa Flash dance, Društvo za ples Super dance i DPR Rotondo. Tko je, zašto i po kojim kriterijima predložio sufinanciranje Ri dance grupe ne zna se? Ivanka Persić je potpisala i uputila u daljnju proceduru Javne potrebe u kulturi za 2010.

Nadalje, sumanuto višemilijunsko financiranje HNK Ivana pl. Zajca se nastavlja, a upravo takvo financiranje ukazuje kako se ne poštuju nikakvi kriteriji, odnosno da za sve ne vrijedi isto. Tako Vijeće za dramsku umjetnost ukazuje da su obrazloženja (programa HNK) štura, mjestimice površna i nedostatna da bi se mogao steći uvid u konceptualne i kontekstualne, umjetničke i repertoarne razloge odabira pojedinih naslova i autora. Također nedostaju profesionalne biografije glavnih predstavnika autorskih timova, često imena ključnih suradnika na projektu. To se posebno odnosi na Kamovfest (koji je Ivanka Persić uvrstila u Javne potrebe) izvrsnu programsku ideju koja je, međutim, prezentirana u jedva nekoliko redaka, bez adekvatnoga obrazloženja relevantnosti projekta za kulturni život Grada i regije, informacija o autoru projekta i stručnim konzultantima. (…) Program Talijanske drame također je manjkavo obrazložen. Pojedini projekti opisani su u svega 6 redaka, nedostaju članovi autorskih timova… Ako je sve manjkavo i nikakvo postavlja se pitanje na osnovu kojih kriterija se sufinancira ova kazališna kuća, novcem onih koji u ove dane nemaju niti za kruh, a mnogima je u pitanju i egzistencija.

Da je personal u HNK baš briga što rade jer znaju da će dobiti novac za uglavnom fijaska koja produciraju, ukazuje i slijedeći citat: Glede financijskoga plana, uprava HNK nije transparentno prikazala strukturu izvora prihoda (…). Iako ima iskazanih honorara i troškova materijala po pojedinim projektima, neprecizan ili nepotpun popis suradnika i izvođača (izvan ansambla) također onemogućuje jasan uvid u način i strategiju poslovanja kazališne kuće. (…) neophodno je zatražiti od uprave HNK reviziju prijave programa.

Da na ovakav način, bilo koji drugi korisnik podnese prijavu, vjerojatno ne bi bio financiran. Ovako, Ivanka Persić, podržavajući anarhistički nerad, s otvorenim i nepreciznim stavkama, samo stvara prostor za podizanje kojekakvih honorara ali uz proizvodnju uglavnom nekvalitetnoga programa.

U glazbenoj djelatnosti pojavljuju se ponovno programi koje vijeće nije predložilo za sufinanciranje. Ovaj put sedam programa u visini od 135.000,00 kn i to Udruzi Ri Rock, Tomislavu Dekaniću, Udruzi mladih Akcija, Zabavi d.o.o., Zoranu Žmiriću, Vokalnoj skupini Rivers i Karin Kuljanić. Osim što je netko po nepoznatim kriterijima dodijelio silna sredstva programima kojima je stručno vijeće namijenilo 0,00 kn, vršena su raznorazna povećanja i smanjenja programa. Tako je primjerice program V. Ljeta na Gradini povećan za 28,57%, Hal’s All Star Guitar Festival 2010. povećan za 38,46% dok je program Festival Hartera 6 smanjen za 30,77% te su ovi programi dovedeni na istu financijsku razinu, a u stvari su neusporedivi. Ivanka Persić uputila je u daljnju proceduru i ovaj najzbrkaniji prijedlog u odnosu na prijedlog vijeća. Tako su 100% povećanje po tko zna kojim kriterijima zaslužili Udruga umjetnika Očevi, Zoran Štajdohar i Andrea Žiković. 41,18% manje dobila je Riječka filharmonija, 40% manje Studentski vokalni studio Rijeka, 25% manje Udruga Maraton…

U programima filmske djelatnosti pojavio se program koji se pak ne spominje u zapisniku o radu Vijeća za film i kinematogafiju i to onaj Videomarkettradea d.o.o. u visini 30.000,00 kn. Programi novih medija i kulture mladih također donose raznorazne oscilacije od predloženoga, primjerice 100% povećanje programu Udruzi RiTeatar ili pak 28,57% smanjenje programu Gordana Resana. Nije jasno pod kojim su se kriterijima navedeni programi i navedeni iznosi našli u Javnim potrebama. Ivanka Persić ih je uputila u daljnju proceduru.

Problem prijedloga jesu i stavke Programi od interesa za Grada Rijeku, u kojoj nema korisnika, već će vjerojatno tim iznosima upravljati izravno Grad/Odjel i njihovi djelatnici. Ukupna suma ovih stavaka jest 1.647.350,00 kn. S druge pak strane mišljenje je Kulturnog vijeća, da se sredstva za muzejsku, izložbenu i ostale likovne djelatnosti obavezno moraju povećati, jer je s ovim predviđenim sredstvima jedva moguće održati kontinuitet realizacije kvalitetnih programa te se ne može ići u sufinanciranje novih projekata, koje su od vitalne važnosti za napredak ove djelatnosti u Rijeci. Vijeće za glazbenu i glazbeno-scensku djelatnost konstatira da je planirani iznos (…) praktički nedostatan za podršku temeljnim razvojnim pravcima u svim glazbenim područjima. Ili pak Vijeće za nove medije i kulturu mladih smatra da će se slabom financijskom podrškom i drastično smanjivanjem budžeta nanijeti nepopravljiva šteta cijelom sustavu udruga te nezavisnoj kulturnoj sceni…

Tako je Ivanka Persić, zajedno s nekim suradnicama (primjerice Višnjom Višnjić Karković), u ovo recesijsko vrijeme odricanja, od kulture koja bi mogla biti nova nada, učinila potpuno pomračenje. Uma i duše. (www.dayline.info)

5 COMMENTS

  1. Gradonačelnik odlučuje, pa je i odgovornost samo njegova. Kako Ober daje, ne udruzi, nego poduzeću d.oo- Klub ljubitelja buke d.o.o , u vlasništvu Oberovih arhitektonskih ljubimaca Randića i Turata za organizaciju festivala Hrtera 90 000 kuna. A sva dobit od prodaje pive i drugo, ako se ne varam, ide zarada tom poduzeću privatno. Lako ti je tako biti poduzetnik kad ti se dodijeli-pokloni bez natjerčaja cjeli festival i još ti ga se sufinancira.
    I odgvoara li Ober što svake godine udruga Drugo more, gosp.MIškovića dobije nekih 300 000 kuna, ove godine 260 000 kuna, za neke obične,neangažiranje programe, kružoke, predavanja i sl. Žena gosp.MIškovića zaposlena je kod Obera u Gradu Rijeci u odjelu za kulturu!!!!

  2. e što ga Peranić pišeeeeee
    isfrustrirani genijalac…redatelj velikih umjetničkih projekata…..
    ma moš si mislit…

  3. i što sada.Šta bi trebalo napraviti da se ti smutljivci i mutikaše privedu ruci pravde.Kako te Miškoviće,rANDIĆE,Turate,Cvijanoviće ..nije sram šetati po Korzu.A šta mi čekamo samo bla bla po forumima ili? Predlažem hitnu tribinu na koju pozvati sve i trubiti o lopovluku dok se nešto ne promjeni.

  4. Peranić o vijećima i pročelnici pred godinu dana:

    Svaki Grad nalazi interes u tome da podrži ovakve i slične projekte. Jesu li Teatar Rubikon podržali u Gradu Rijeci?

    O tome možemo govoriti dvojako.

    Grad Rijeka nam daje logističku potporu, a i pročelnica Persić se zalaže za nas. Prostor za izvedbe, uvježbavanje i tehnika također su potpora Grada Rijeke – kao i većini drugih. Ali financijska potpora nije ni približna našim uspjesima. O financijama naime odlučuje stručno vijeće.

    Ali problem je taj što je to vijeće u sukobu interesa, a po nekim elementima nije niti stručno. Njihove odluke su nelogične i postoje različita mjerila vrijednosti za različite predlagače.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here