Home Najnovije HNK Ivan Zajc: U zadnjih 5 sezona pad posjetitelja i programa za...

HNK Ivan Zajc: U zadnjih 5 sezona pad posjetitelja i programa za 20%, 40% ulaznica podijeljeno besplatno!

1370
12

Katkada se čovjek zapita što neki ljudi rade na nekim položajima. Samo su svemir i ljudska glupost beskonačni, mada za svemir baš i nisam siguran. Poznata Einsteinova krilatica svakodnevno se dokazuje iznova. Radi li se o ljudskoj gluposti, ili o neznanju, nestručnosti, ili pak bahatosti, samodostatnom osjećaju nedodirljivosti ili svemu zajedno? Kada takav paštroć ima utjecaj na izmjene jednog grada, jedne zajednice, kada uz to dolazi iz miljea kulture onda se čovjek zapita što rade oni koji podržavaju taj izbor, što rade oni koji su omogučili taj izbor i nisu li i oni suoodgovori za potvrđivanje beskonačne ljudske gluposti.

No, krenimo redom. Da su u HNK Ivana pl. Zajca lažirali podatke o pokazateljima sezona to je već opće poznato. Nada Matošević Orešković nizom je izjava od nelegalnog dolaska u prvom mandatu na čelno mjesto riječkog HNK (detalji u tekstu Grad rok(t)a. Nada Matošević Orešković nelegalno u prvom mandatu? ) proizvela toliko izjava koje sve istovremeno logički ne mogu egzistirati. Dakle barem je u jednoj lagala. Detalji o kontradikcijama o pokazateljima sezone detaljno su analizirani u tekstu Lažiranje podataka uz značajan pad zanimanja za riječki HNK točno dvije godine ranije na današnji dan. I za očekivati je bilo da će se nešto promijeniti. Barem u metodologiji. Praćenju vlastitih (napuhanih) rezultata. I jeste. Ali na gore! Ipak, mora se priznati da u vruće ljetne dane ima neke koristi od izvještaja o programima koje proizvodi marketinška menažerija riječkog HNK. Kad ih pročitate dođe vam da se smrznete. Krenimo redom…

Prvo je potrebno dobiti podatke. Kada se pošalje upit iz Zajca vole odgovarati na ono što ih se nije pitalo, a onda u vihoru ne znam ni ja čega, zaboravi se nešto poslati, pa se to onda traži naknadno, pa prođe četvrt godine… Valja napomenuti da se s vremenom komunikacija s Odjelom za kulturu poboljšala glede slanja potrebnih informacija. Za razliku od podataka iz drugih gradova nakon skoro desetljeća analiziranja, pisanja, osvrtanja moguće je dobiti financijska, programska i druga izvješća. Ono što bi trebalo dobiti odmah, jer su to dokumenti koji bi trebali postojati, obično se sastavlja mjesecima. Tako je i upit za programskim izvješćima zatražen početkom lipnja, a onda su iz Zajca počeli odgovarati kako ne mogu dati podatke za Riječke ljetne noći (RLJN) 2012. jer nisu ni počele, a isto ih nitko nije ni pitao. Nadalje su napomenuli kako sezona traje do 16. srpnja (iako u Rijeci nije bilo predstava) pa da ne mogu poslati potpunu statistiku, iako ih ni to nitko nije pitao. Ali su tim pitanjem zapravo ukazali na zanimljiv podatak, koji možda nikome ne bi pao na pamet. A to je kakav je profil publike – gledatelja u podacima koje Zajc predstavlja javnosti?

I na kraju su poslali, kako rekoše, statistiku, a radi se o podacima, ne i njihovoj obradi za sezonu 2011./2012. I pri tome su „zaboravili“ poslati podatke za sezonu 2010./2011. i RLJN 2011. I onda nakon ponovljenog upita krajem kolovoza dođoše i „zaboravljeni“ izvještaji. No, nisu došli i ostali odgovori na upite (o broju pretplatnika i neki drugi) jer su svi na kolektivnom godišnjem odmoru. I nigdje nikog nema. To što je zakonska obveza za odgovor u roku 3 radna dana nema veze. Jer se zakon valjda tumači kako se kome prohtoje. Dakle šlamperaj sve u 16. Stoga ćemo ovu analizu ostaviti otvorenu, a dodatak ćemo napisati kada svi podaci stignu.

Sezona 2011./2012.

Nada Matošević Orešković se nakon par godina šutnje u srpnju opet oglasila i pohvalila te je ove godine objavila: “Uspostavili smo suradnju sa sponzorima i mecenama, a potvrda našeg dobrog rada je ostvarenih 297 programa u protekloj sezoni na kojima je bilo 87.000 gledatelja.” Nakon mnogo provedenih predstava u polupraznoj dvorani, sveopćeg stanja u gradu o užasu u repertoarnom smislu, trendovima koji su pokazivali pad, postavlja se pitanje od kuda se stvorilo tih 30.000 novih gledatelja i 80-ak programa više? I već u ovoj izjavi stoji suprotnost s podacima koje je Matošević Orešković potpisala u izvješću gdje stoji da je ukupno bilo 299 programa! No 2 programa više manje nije na odmet. Sveukupno je bilo 87.358 gledatelja. Ali u Zajcu su uračunali u tu znamenku i 2.866 onih u inozemstvu i 5.775 gledatelja van Rijeke. Što bi reć da je u Rijeci ukupno bilo 78.717 gledatelja. Od tuda „misteriozno“ povećanje od 10-ak tisuća u odnosu na prethodne godine.

Međutim, u cijeloj šumi podataka pojavili su se i podaci o prigodnim programima i posebnim događanjima – njih čak 98! Bez njih eto nas već na 201 ukupni program. A što sve spada pod prigodne i posebne programe? Primjerice tu su organizirani razgovori s mladima i to čak 38 takvih programa na kojima je bilo 6.308 posjetitelja. Jesu li to neki drugi posjetitelji ili oni isti koji su gledali predstave o kojima se razgovaralo? Vjerojatno su isti. Što bi reć da su dvostruko uračunati u broj posjetitelja. Jednom kao gledatelji predstave, a drugi put kao sudionici razgovora. Potom je tu i 37 organiziranih razgleda kazališta s 1.754 posjetitelja. Nadalje, tu su promocije CD-a, predavanje u organizaciji Drugog mora čiji je domaćin bio HNK, svečana dodjela nagrada Zajca samome sebi, svečana sjednica Gradskog vijeća. Sve u svemu još 9.866 posjetitelja.

Nadalje, tu je bilo i 16 programa gostovanja drugih kazališta koje je vidjelo ukupno 8.609 posjetitelja. Kada se sve oduzme onda se dođe do 185 programa (a ne 299/7) koje je producirao sam Zajc koje je u Rijeci vidjelo 60.242 posjetitelja (od 87.358 navedenih). A to je već bliže srozanim podacima do kojih je dovela Nada Matošević Orešković svojim radom.

Daljnji zanimljiv podatak jest 45.991 prodana ulaznica od navedenog broja posjetitelja ili 249 po programu. Iz svega proizlazi da je 23,66% posjetitelja bilo besplatno na programima. Ukoliko sveobuhvatimo podatke (gostovanja i prigodne porgrame) prema vlastitoj metodologiji Zajca dolazimo do 53.371 prodane ulaznice što za rezultat daje 38,91% besplatnih ulaznica! Taj postotak je nešto manji od onoga od prije dvije godine.

Svi ovi podaci ukazuju na uistinu recesijsko depresivni pad zanimanja. Primjerice za premijeru predstave Od kolijevke pa do groba… u programu Zajc i Malik prodano je 72 ulaznice, a za premijeru MINI & MAXI njih čak 34.

Sezona 2010./2011.

Prema podacima izvješća broj posjetitelja u sezoni 2010./2011. je bio 80.965 a broj programa 298. U Zajcu su uračunali u tu znamenku i 2.690 onih u inozemstvu i 3.272 gledatelja van Rijeke. Što bi reć da je u Rijeci ukupno bilo 72.346 gledatelja.

Prigodnih programa i posebnih događanja bilo je čak 100! Bez njih nas eto već na 198 ukupnih programa. A što sve spada pod prigodne i posebne programe? Primjerice tu je 40 organiziranih razgleda kazališta s 1.805 posjetitelja. Nadalje, tu je i svečana sjednica Gradskog vijeća. Ali i razgovori s ravnateljima osnovnih i srednjih škola na temu Kazalište i pretplata. I to čak 2 razgovora, oba izvedena istog datuma s istim brojem sudionika. Njih 70. Kvantno nemoguće. Ali, neka se nađe 70 više za statistiku. Nadalje tu je i primanje ambasadora Velike Britanije sa 150 gledatelja, potom dvadeseta obljetnica specijalnih postrojbi MUP-a Ajkule s 500 gledatelja. Ono što je fascinantno jeste i Otvorenje izložbe u atriju Kazališta Mirko Zrinščak koja je trajala od 02. travnja do 02. svibnja 2011. i broji se, pazite sad, kao 30 izvedbi! Koje je sve skupa vidjelo 150 posjetitelja. Jedna druga izložba računata je kao 10 izvedbi! Sve u svemu još 5.310 posjetitelja. Sve to ulazi u podatke koji se onda plasiraju javnosti s 300 izvedbi i preko 80.000 posjetitelja! Kako bi osigurali navedena povećanja možda da se svaki ulazak intendantice računa kao posebna predstava, tragikomedija koju gleda barem 100.000 posjetitelja?

Nadalje, tu je bilo i 15 programa gostovanja drugih kazališta koje je vidjelo ukupno 8.826 posjetitelja. Kada se sve oduzme onda se dođe do 183 programa (a ne 298) koje je producirao sam Zajc koje je u Rijeci vidjelo 58.210 posjetitelja (od 80.965 navedenih).

Daljnji zanimljiv podatak jest 40.963 prodane ulaznice od navedenog broja posjetitelja ili 224 po programu. Iz svega proizlazi da je 29,63% posjetitelja bilo besplatno na programima. Ukoliko sveobuhvatimo podatke (gostovanja i prigodne programe) prema vlastitoj metodologiji Zajca dolazimo do 47.820 prodane ulaznice što za rezultat daje 40,94% besplatnih ulaznica!

Svi ovi podaci ukazuju na uistinu recesijsko depresivni pad zanimanja. Primjerice za kocert Od Zajca do Gershwina prodana je 51 ulaznica, premijeru predstave Cirkus destetika prodano je 13 ulaznica, za premijeru Sjajno mjesto za nesreću njih 118, za Život lude 168, za Euridiku 88, za Spavaće sobe 128, za Šumu Striborovu 134, za Koncert povodom 400. godišnjice Kapucina u Rijeci i u Hrvatskoj 66. A najvjerojatnije su i prodane ulaznice one koje se tiču pretplatničkih ciklusa.

Ukoliko objedinimo podatke za zadnjih pet sezona vidimo da je u odnosu na prethodno razdoblje smanjen broj i posjetitelja i programa za oko 20% dok u ukupnom broju posjetitelja oni s kupljenim ulaznicama čine oko 60%.

 

O kvaliteti programa kazuje još jedan podatak. Prosječan broj prodanih ulaznica za predstave u produkciji Zajca jest u sezoni 2010./2011. od 260 (Hrvatska drama) do 387 (Opera) dok je onaj u sezoni 2011./2012. od 225 (Balet – pad od 22% u odnosu na prethodnu sezonu!) do 414 (Opera). Prosječan broj prodanih ulaznica za gostujuće predstave je 457 za sezonu 2010./2011. i 461 za sezonu 2011./2012. Dakle, Riječani radije, i to znatno, gledaju gostujuće predstave nego li bilo koje produkcije bilo koje grane unutar matičnog Kazališta.

Riječke ljetne noći

RLJN su očigledan primjer srozavanja razine kvalitete i bacanja novca u vjetar. Od respektabilne manifestacije pretvorene su u priredbu maloga grada. Kako slika govori više od riječi podaci su pokazani na sljedećem grafu:

U grafu su apsolutne brojke pa je prividno povećanje u 2012. Kako iz Zajca nisu u mogućnosti poslati određene podatke onda možemo izračunati prosječan broj posjetitelja po programu samo za zadnje dvije godine. Kako je 2011. bilo 29 programa to je prosječan broj posjetitelja po programu 181. U 2012. bilo je 39 programa pa je prosječan broj posjetitelja po programu 170 iz čega se također očituje pad. Na pad zanimanja još više ukazuje i broj prodanih ulaznica. U 2011. on je bio 3.399 što je 64,69% posjetitelja (bez otvaranja) dok je u 2012. broj prodanih ulaznica 3.190 što je 47,88% posjetitelja. Dakle, 52,12% posjetitelja besplatno je gledalo programe RLJN 2012. (pored otvaranja). Na potpuno nezanimanje za programe ukazuje i posjeta svečanog otvaranja kroz godine koji je besplatan za gledatelje pa se ne može govoriti ni o kakvoj recesiji ili sličnim financijskim utjecajima.

Broj posjetitelja svečanog otvaranja manji je za 80%!

Tako je za premijeru Baba Jaga je snijela jaje prodano 18 ulaznica, Koncert Riječke filharmonije Jedna fantazija… 71, za Film pod zvijezdama 31, a za drugi 21, za Koncert Jasne Bilušić 80, za premijeru Gostioničarke Mirandoline 21, za Antigonu 25, za I ja ponekad pišem jazzu 15, za Simfonijski koncert Riječke filharmonije 101. Kada se u tom kontekstu pogledaju prosječne ocjene publike prema kojima se zaključuje da su RLJN čista petica, jer je prosjek veći od 4,5 onda je to vrhunac lakrdije. Jer očigledno glasaju ljudi kojima se filaju prazna mjesta, možda poznanici, prijatelji i rodbina, pa je onda i ocjena zasigurno objektivna.

O istome stvaranju pogrešnog dojma ukazuje i mali broj prodanih ulaznica na premijerama unutar sezone gdje ujedno dolaze i novinari. Dakle po dvadesetak prodanih i šestotinjak podijeljenih opet rodbini, poznanicima i prijateljima rezultira uzvicima bravo i forsiranim pljeskanjem koje se onda kao i takvo prenosi. No, kakvo je zanimanje novinara za programe riječkoga HNK? Pogledajmo podatke za RLJN. Prema izvješću u 2011. izdanje festivala pratilo je 38 redakcija iz zemlje i svijeta. U programskom izvješću navedeno je i citirano 18 kritika. 9 od tih 18 pripada dvjema redakcijama: Novog lista i Radio Rijeke. Ostalih 9 pripada u 8 redakcija novina i portala. Gdje su kritike preostalih 28 redakcija iz hrvatske i svijeta? Ne zna se.

Iako je pad gledatelja ogroman, menadžment RLJN na čelu s intendanticom Nadom Matošević Orešković čini zaokret epskih razmjera te prema izvješću iz 2012. Ovogodišnje izdanje festivala pratilo je bezbroj redakcija. Od toga bezbroja izdvojeno je 23 izvatka iz kritika od kojih je jednu napisao i Ozren Prohić koji je i sam sudjelovao u 2 projekta RLJN. Od tih izdvojenih 23 čak njih 15 pripada Novom listu i Radio Rijeci, ostale dvjema novinama i trima portalima. Tih bezbroj novinara vjerojatno nije uvršteno u podatke o gledanosti jer bi se svi statistički programi odmah urušili.

Iz svega ovog jasno je lokaliziranje, zatvaranje i srozavanje kvalitete. Ako bi iz bezbroja redakcija maknuli samo dvije, one Novog lista i Radio Rijeke, ispada da bi se o riječkom HNK pozitivno pisalo u tragovima. Da izvješće iz 2011. o RLJN nije potpuno kazuje i činjenica da uopće nije spomenuto kako žiri nije dodijelio nagradu niti jednome izvedenom programu.

Dakle ne samo podaci, već i događaji, ukazuju na opće rasulo kojime je riječka kazališna scena doslovce opustošena, a sve to podržava gradska vlast jer ne čini ništa. Možda zbog dobro uspostavljenih odnosa s mecenama? I zato ako se imalo pitate treba li vam kazališna pretplata ili ne, očigledno novac za istu možete uložiti u nešto drugo, nešto što će vas ispuniti. Ovakvo vođenje i program zasigurno neće. Za spas te pustopoljine očigledno nije dovoljno ni bezbroj redakcija koje su pozvane u pomoć! (Zvonimir Peranić, Dayline.info)

12 COMMENTS

  1. Oj Zvonimire hoćeš li reći da je u ovom gradu sve manje kulture, odnosno da su drugovi negativnom selekcijom u izboru prvog u HNK stisli remen, i ono malo ljudi koji imaju kulturu kao način življenja, a Oni drugovi kulturu i dalje tretiraju kao nepotrebni trošak?

  2. Nu, Zvonimire hoćeš li reći, a napisao si da ova vlast mladokomunista, koji su prešli 50 godina, nema ni lažnog interesa za kulturu?Stvarno što više HNK radi manje je novca za zidiće i podjelu novca.Uvijek se sjetim onog karaktera kojem su provalili u stan i ukrali preko 400.000 DM “ušteđevine”, a bio je samo referent za investicije u vrtićima ili tako nešto. Zatim su Oni koji znaju provalili u obiteljsku kuću direktora Autotroleja i nisu ništa od novaca odnesli, jer čovjek nije imao novaca.

  3. Zanimljivi statistički podaci. Kad sevidi koliko se ulaže u kulturu,a koliko u sport onda je jasno zašto to izgleda ovako samo što npr.NK Rijeka u istom razdoblju ima broj gledatelja 41.500(HNL 2011/12), a Kakalište 60.242. Da li je netko išao i kontrolirao podatke vaterpola,košarke i slično?Kako god bilo provjerio sam i podatke u Splitu gdje isto tako Kakalište ima veći posjet na bazi jedne godine.Nisam niti za jedno stranu ali je za razmisliti gdje se i koliko ulaže i s kojim rezultatom.

  4. ovaj zvonimir je sličan onom bakiću što analizira dionice na bakić blog eklektika, oba dva su matematičari i picajzle.

  5. a otvorenu scenu Belveder je Grad ugasio zbog 20 000 kuna duga za vodu, ovi gutaju 50 miliona godišnje,

  6. Od kuda dolaziš lažni Mile Sijerkoviću? SDP kuhinje?Svim sredstima produžiti vlast SDP-a i krupnog kapitala koji se hrani vlašću SDP-a.

  7. E Franjo glasaš se ko američki republikanac iz 60-70 god! Aj malo oladi sa komunjarama! Izgledaš kao da su te prognali pa se sad svetiš! Imaš ti i pametnih komentara al oladi više sa avetima!

  8. Lovre. Da te podučim: Najprije su bili drugovi,pa članovi SKJ,pa komunjare, a danas su mafijaši. Ti si zapeo na komunjarama, no, što Tebe u stvari ljuti. O tome Ti ni slova? Inače se ne glasam, već pišem svoj komentar, i nikad ne pišem o avetima, već o živim ljudima koji određuju kako ću živjeti i ja i svi Mi skupa. Ja nisam zadovoljan njihovim radom i zbog toga pišem, a pišem da bi se nešto promijenilo na bolje, a ne samo da sam na portalu.

  9. Odlican clanak Franjo, nazalost Lovre namo mogucnost slobodnog misljenja nego po ‘depesi’ drugova Slavka i Obija

    Iskreno se nadam promjenama u ovom gradu i kraju sdpa

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here