Home Kolumne Zlatar Frey: Nada Matošević provodi torturu i mobing

Zlatar Frey: Nada Matošević provodi torturu i mobing

1687
23

HNK Ivana pl. Zajca u siječnju 2011. planira ponovno izvođenje predstave Lucia di Lammermoor u režiji Damira Zlatara Freya, premijerno izvedene prošle sezone. No, redatelj nije kontaktiran, a na upite njegova agenta ravnatelj opere Ozren Prohić i intendantica Nada Matošević Orešković nisu odgovorili. Damir Zlatar Frey ne dozvoljava daljnje izvođenje ove opere zbog povreda autorskih prava te se odlučio za javnu reakciju:

– Mišljenja sam da je ponašanje HNK Ivana pl. Zajca krajnje neprofesionalno. Lucia di Lammermoor izuzetno je zahtjevna predstava. U profesionalnim kazalištima tako se ne radi. Uprava kazališta na taj način ponižava mene kao autora, ali i gledatelje pokazujući potpuno nepoštovanje.

Nakon medijskog istupa Freya u Novom listu od 24.12. svoje mišljenje dao je i Ozren Prohić, ravnatelj Opere HNK Ivana pl. Zajca. Prohić tvrdi kako je podjela ostala ista i da obnova nije potrebna, a da je sve regulirano i ugovorom. Nadalje tvrdi kako kad je riječ o predstavama postavljenim unutar jedne sezone, obnove se ne rade. Navodi i vlastiti primjer kako nije bio pozvan kao redatelj u jednoj predstavi na kojoj je radio u Njemačkoj kada se tri puta obnavljala. Damir Zlatar Fray komentira ove navode:

– G. Prohić izjavljuje potpune floskule i laži. Prvo, premijera je bila prošle sezone, a ne ove. Dakle, obmanjuje javnost. Drugo, nije istina da je podjela ostala ista. G. Lešić nije u mogućnosti pjevati, a nova će zamjena imati četiri probe s inspicijentom. Tko će tu osobu provesti kroz cijelu režiju? Kako je to moguće? Ovako će se publici podvaliti potpuno ‘raštimana’ predstava. I treće, ne postoji ugovor u kojemu je navedeno autorsko djelo režije za predstavu Lucia di Lammermoor. Nada Matošević Orešković potpisala je sa mnom ugovor u trenutku kada sama nije znala koje će se djelo raditi. U istom je ugovoru navedeno kako nije potrebno obnavljati djelo ako postoji kontinuitet. No, je li igranje nakon osam mjeseci kontinuitet? Zar ih i to treba učiti? I na kraju, u toj istoj kazališnoj kući radio sam operu Tosca koja se ponovno izvodila u kraćem periodu nego sada Lucia. Tada su postojale četiri probe za obnovu kako bi se posao profesionalno obavio. Sve ovo je primjer obmane i laži koju radi ova garnitura na čelu s Nadom Matošević Orešković.

 

Damir Zlatar Frey spreman je i odreći se honorara ako je to u pitanju, ali ne želi neprofesionalan odnos spram njegova rada: – Duboko poštujem sve umjetnike u riječkom kazalištu. Iznimno cijenim njihovo zalaganje i trud. Volim Rijeku. Duboko poštujem i predivnu riječku publiku. Svi oni ne zaslužuju da im se priušte ovakvi diletantski ispadi. Nije ni čudo što je publike u riječkom kazalištu sve manje i što ih se mora tjerati na ‘raštimane’ predstave.

Ukoliko bude potrebno Damir Zlatar Frey će se obratiti sudu kako bi zaštitio vlastita autorska prava. Još jedan sudski spor riječkom HNK sigurno nije potreban. Ogorčen je zbivanjima u Rijeci: – Kada sam dolazio u Rijeku rad u riječkom HNK predstavljao mi je veliko umjetničko zadovoljstvo. Čast mi je bila raditi u Rijeci. Stekao sam mnoge prijatelje s kojima sam i danas u vezi. U posljednje četiri godine Nada Matošević Orešković provodi torturu i mobing u kazalištu tako da se ljudi boje izaći van s činjenicama. Tako je drugi čin Tosce koji se igrao na Riječkim ljetnim noćima izveden u polusvjetlu, a u trećem na Gradini su ostavljeni metalni rekviziti po sredini scene oko kojih su solisti morali pjevati. Zar to nije diletantski? Takve stvari nižu se jedna za drugom. No, ovdje nije tema površna analiza. Nakon izvjesnog vremena provedenog u kazalištu pod njenim ravnanjem mogu slobodno ustvrditi da uz navedeni presing i neprestrani mobing, umjetnike drži u stalnom strahu. Oni se boje javno istupati po tom pitanju. Najveća žalost jest to da nakon svih mojih kazališnih iskustava i rada, a bilo ih je nešto i u riječkome kazalištu pod njezinom intendaturom, mogu ustvrditi da se radi o osobi izražene emotivne tuposti bez ikakve umjetničke vizije za sebe samu i ‘kuću’ koju toliko žarko želi voditi. Tužno i groteskno nesrazmjerje između njezine ambicije i talenta stvara nesklad iz kojega nažalost izbijaju sve nelagode koje su u riječkom kazalištu zadnjih godina toliko česte. Ona je čovjek bez vizije, zaključuje Frey.

Slučaj je za Dayline.info komentirala i dramaturginja i teatrologinja Mani Gotovac:

– Kazališna predstava je umjetničko djelo ili nije kazalište. Nemoguće je obnavljati ili restaurirati neko umjetničko djelo bez dugotrajnog i ozbiljnog rada. U slučaju kazališta nemoguće je unutar svih kazališnih teorija i praksa obnoviti predstavu bez redatelja, jednog od autora djela. Takav način rada može nas samo dovesti u katastrofalne i neizlječive stranputice u pitanjima kazališne umjetnosti. A ona nam treba kao komad kruha.

(Zvonimir Peranić, Dayline.info)

Previous articleRazbili ‘Hodača’
Next articleNa Božić provalio u župni ured

23 COMMENTS

  1. ..imao je i gospodin redatelj Fray i asistenta režije koji je i ponekad vodio probe Lucie a vodio je i Toscu kad redatelja nije bilo
    radi privatnih obaveza….tako da i pri obnovi može nadgledati rad
    Fray je pored svoje stručnosti poslove dobivao i po “KUMSKOJ” vezi a sad pljuje po svojoj kumi….
    istina je (kako autor teksta (uvijek isti pljuvač) Peranić) da se djelatnici suzdržavaju od negodovanja prema radu intendantice
    a što se tiče Fraya….bolje da ne dolazi

  2. Ja mislim da bi djelatnici kazališta umjesto negodovanja prema radu intendantice, mogli Bogu zahvaljivati za takva dobra radna mjesta i za činjenicu da su u tom istom kazalištu zaštićeni bolje od ličkih medvjeda.A gospodin Peranić je svojim pljuvanjem po kazalištu i intendantici dosadio već i Bogu i normalnim ljudima.

  3. hahahahhahah, Frey govori o mobbingu, čovjek koji samo što ne tuče ljude s kojima “radi”… Ovo je gore od Kuma.

  4. Ja pak mislim da HNK Zajc treba raspustiti, sve su to budalaštine, ima puno pametnijih stvari za utrošit sve te silne novce…

  5. E sad..da nije možda malo pretjerano?raspustiti zajc?sto bi tek onda trebalo napraviti s nekim drugim institucijama koje samo crpe novac a nikakvo dobro ne nose?zajc velikim dijelom sebe financira

  6. a kad sam to pisala mislila sam velikim dijelom u odnosu na mnoge druge institucije u HR koje ni na koji način ne doprinose svom održavanju

  7. Zajc je u prošloj godini od poreznih obveznika financiran s preko 42 milijuna kuna (od čega na plaće djelatnika ide preko 37 milijuna kuna!!!) i s još oko 700 000 kuna iz porgrama javnih potreba u kulturi. S obzirom da tvrdiš da Zajc uglavnom velikim dijelom sam sebe financira to znači da želiš reći da je ovih 43 milijuna kuna koje daje Grad manji dio, a da kazalište samo uprihoduje godišnje puno više od tog iznosa, S obzirom da se to čini kao znanstvena fantastika, a sama kažeš da znaš iz prve ruke, molim te da nam napišeš točne brojke, tj. koliko to točno Zajc godišnje zaradi na tržištu. Hvala.

  8. hehe evo samo da skupim podatke pa se javljam..ajme sto si se digla na straznje noge.mora da ti je netko u zajcu zbilja nagazio na žulj..

  9. Moze li netko (mozda Statisticar?) argumentirano (brojkama) navesti cifre koje se u Hrvatskoj i u svijetu izdvajaju za rad kuca kao sto je Hrvatsko narodno kazaliste ‘Ivana pl. Zajca’? Koje nacionalne kuce egzistiraju samo do uzlaznica i sponzora, a da sira drustvena zajednica (kroz lokalnu samoupravu i/ili drzavu) ne doprinosi radu tih institucija?
    Ovako se samo neargumetirano prepucavamo.
    I jos. Mislim da se nastojanje oko reda i rada ne treba nazivati torturom. Osjecaj je da umjetnicke dusice tesko podnose da se ujutro treba rano dignuti i nesto raditi i to onoliko sati za koje si placen. Svaki poziv na disciplinu se dozivljava kao torturu. Ako torture ima, moze li netko, ovako anonimno, reci u cemu se ona sastoji?

  10. Mislim da to nitko neće reći jer torture nema.ja osobno poznam prilično puno ljudi koji su tamo zaposleni i mislim da im život i nije baš takva tlaka kao sto to prikazuju (ili na koji način govore o svojim nadređenima a naročito o intendantici )..

  11. a uostalom tema ovog članka nisu statistički podaci nego pismo jednog, očito isfrustriranog “umjetnika” potpomognuto isto tako ne bas uravnotezenim osobama..sve je to malo žalosno jer da nije bilo bi i smiješno.Pored svih problema koji muče ovu zemlju..

  12. Kao sto je i Peranic frustriran cinjenicom da grad ne daje novce za njegovo kazaliste,a daje HNK-u. Da se on kojim slucajem dokopa mjesta intendanta HNK-a ne bi vise bilo statistike i kukanja sto dobiva lovu, vec bi mirno radio svoj posao i tumacio kako je normalno da HNK dobije novac. Ali kako sad nije u toj poziciji, ‘moramo’ svako toliko citati njegove statisticke vratolomije (ako to itko uopce cita).

  13. Bravo Peranić, samo naprijed!
    Evo vidim da se javila standardna ekipa pljuvača koji seru po svakom njegovom članku, očito je riječ o samim zaposlenicima kazališta kojima ne godi da se piše o sranjima i muljažama koje se rade u njihovoj instituciji.
    Lijepo je živiti na gradskim jaslama i na račun poreznih obveznika a da te nitko ne kontrolira ili proziva zbog nerada i bezakonja.

  14. Grozno je kad glavnog pljuvača (osnivača tog pokreta :-)) netko malo popljuje..Bolno..jako bolno vjerujem..

  15. sonja, jesi više prikupila te podatke koja si saznala ‘iz prve ruke’? ili se radi o izmišljotini kojom pokušavaš opravdati nedostatak argumenata i glupost koju si ovdje napisala?

  16. Direktor riječke opere i operni režiser Ozren Prohič se je uhvatio obnove i režijskih proba na operi Lucia di Lammermoor čiji je režiser Damir Zlatar Frey, obnavljati tuđu predstavu je isto kao i spavati sa tuđom ženom kada muža nema, a on je ekspert za oboje!

  17. Draga Sonja (ili možda bi bilo bolje reći Nada? 😀 ), ja možda Peraniću i ne bih vjerovao na prvu ruku, ali kad vidim što pišete i tko to piše (jer sudeći po informacijama s kojim raspolažete, mogu samo ustanoviti da ste bliski kazališnim krugovima), vidim da je čovjek na pravu stranu. Da imate čistu savjest, ne bi imali potrebe replicirat mu, tim više s ovakvim jadnim “gerilskim metodama” a ne javnim priopćenjima s vlastitim potpisom… Jer,ruku na srce, čovjek je dosad stajao iza svog imena i prezimena, a vas par serete iza anonimnih nickova. Očito se s razlogom skrivate…Zato više vjerujem njemu nego vama.

  18. Dragi Druže J..čini se da ni vi bas ne odajete rado svoje cijenjeno ime..znate kako kažu: rugala se sova sjenici..

  19. Sonja, ne kužiš poantu onoga šta sam napisao. Ja protiv Peranića nemam ništa osobno, a ako ću ikada imati, reći ću mu to osobno u četiri oka ili ću se tu potpisivati imenom i prezimenom. Nije bauk biti anoniman, bauk je pisati svakakve svinjarije iza anonimnog nicka. A to vi radite već duže vrijeme…

  20. Sve ja kužim.Ništa ne brinite. A svinjarije nitko ne pišem. A ako itko piše nešto slično tome, nisam ja..Malo pažljivije čitajte kad se već uključujete u “raspravu”.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here