Home Biznis Amazon pod optužbom da je aktivno surađivao s kineskim uredom za propagandu

Amazon pod optužbom da je aktivno surađivao s kineskim uredom za propagandu

470
0
Foto: The Atlantic

Amazon.com je prije otprilike dvije godine na svojoj kineskoj web stranici izdao zbirku govora i eseja kineskog predsjednika Xi Jinpinga, ali je pritom išao “na ruku” propagandom uredu Kineske komunističke partije jer je zabranio recenzije kupaca. Američki div e-trgovine je ovih dana pod optužabama dopuštati bilo kakve ocjene i recenzije kupaca u Kini.

Odluka o ukidanju mogućnosti pisanja recenzija je posljedica jedne negativne recenzija Xijeve knjige u samom početku izdanja, rekao je jedan od sugovornika. “Mislim da je problem bila recenzija ispod pet zvjezdica”.

Ocjene i recenzije ključni su dio Amazonovog poslovanja e-trgovine, glavni način privlačenja kupaca. Amazon je ovom odlukom udovoljio kineskim vlastima, potvrdili su sugovornici koji rade za kompaniju. Trenutno, na svojoj kineskoj stranici Amazon.cn, knjiga koju je objavila kineksa vlada nema recenzije kupaca ili bilo kakve ocjene. I odjeljak za komentare je onemogućen.

Amazonova usklađenost s uredbom kineske vlade, koja dosad nije bila prijavljena, dio je dubljeg, desetljeća dugog nastojanja tvrtke da pridobije naklonost Pekinga kako bi zaštitila i razvila svoje poslovanje na jednom od najvećih svjetskih tržišta.

Interni dokument Amazona iz 2018. koji opisuje poslovanje tvrtke u Kini iznosi niz “ključnih problema” s kojima se ova američka kompanija suočila u toj zemlji. Među njima: “Ideološka kontrola i propaganda jezgra su alata za postizanje i održavanje uspjeha komunističke partije“, navodi se u dokumentu. “Ne donosimo sud o tome je li to ispravno ili pogrešno.”

Taj informativni dokument i intervjui s više od dvadesetak ljudi koji su bili uključeni u operaciju Amazona u Kini, otkrivaju kako je tvrtka preživjela i napredovala u Kini pomažući u promicanju globalne ekonomske i političke agende vladajuće Komunističke partije, dok je ponekad odbijala neke vladine zahtjeve.

U ključnom elementu ove strategije, pokazuju interni dokument i intervjui, Amazon se udružio s dijelom kineskog propagandnog aparata kako bi stvorio prodajni portal na američkoj stranici tvrtke Amazon.com – projekt koji je postao poznat kao China Books. Projekt – koji je na kraju ponudio više od 90.000 publikacija na prodaju – nije ostvario značajan prihod. No dokument pokazuje da ga je Amazon smatrao ključnim za dobivanje podrške u Kini jer je tvrtka razvijala svoj Kindle uređaj za elektroničke knjige, računalstvo u oblaku i e-trgovinu.

U dokumentu o sastanku iz 2018. navode se strateški ulozi projekta China Books za Jaya Carneyja, globalnog voditelja Amazonovog lobiranja i operacija javne politike, uoči poslovnog putovanja u Peking. “Kindle djeluje u Kini u sivoj zoni politike“, navodi se u dokumentu i napominje da Amazon ima poteškoća s dobivanjem licence za prodaju e-knjiga u zemlji.

“Ključni element za zaštitu” od problema s licencama s kineskom vladom “je projekt Chinabooks”, navodi se u dokumentu.

U dokumentu je također navedeno: “Amazon.com/China books projekt također je stekao široko priznanje među kineskim regulatorima.”

Život u Xinjiangu

Knjige uključuju mnoge apolitične naslove, kao što su udžbenici kineskog jezika, kuharice i dječje priče za laku noć. Ali oni također uključuju naslove koji idu na ruku službenoj liniji Komunističke partije.

Jedna knjiga veliča život u Xinjiangu, gdje su stručnjaci Ujedinjenih naroda rekli da je Kina internirala milijun etničkih Ujgura u radnim logorima. Knjiga – “Čudesan Xinjiang: Priče o strasti i nasljeđu” – govori o online komediji koja se nalazi u regiji. Knjiga citira glumca koji glumi ujgurskog “seljačinu” koji kaže da etnička pripadnost tamo “nije problem”. To odražava stav Pekinga, koji je zanijekao maltretiranje manjinskih skupina.

Neke knjige herojskim riječima prikazuju kinesku bitku protiv pandemije COVID-19, koja je započela u kineskom gradu Wuhanu. Jedna je naslovljena “Priče o hrabrosti i odlučnosti: Wuhan u izolaciji zbog koronavirusa”. Drugi počinje s Xijevim komentarom: “Naš dosadašnji uspjeh još jednom je pokazao snagu vodstva CPC (Komunističke partije Kine) i kineskog socijalizma.”

Državna tvrtka koja je u partnerstvu s Amazonom na kineskim knjigama, China International Book Trading Corp, ili CIBTC, rekla je za Reuters da je taj pothvat “komercijalni odnos između dva poduzeća”. Kineska nacionalna uprava za tisak i publikacije (NPPA) je grana državne propagande s kojom Amazon ima partnerstvo, nije imala komentara.

Odgovarajući na pitanja, Amazon je rekao da je “u skladu sa svim primjenjivim zakonima i propisima, gdje god poslujemo, a Kina nije iznimka.” Dodaje se da “kao prodavač knjiga vjerujemo da je pružanje pristupa pisanoj riječi i različitim perspektivama važno. To uključuje knjige koje bi nekima mogle biti neugodne.

Amazon je rekao da ima “širok izbor knjiga” o Kini, a portal China Books “je dodatni kanal za služenje našim kineskim čitateljima u Sjedinjenim Državama i drugdje.” CIBTC je “samo jedan od milijuna prodajnih partnera diljem svijeta koji nude proizvode u našim trgovinama.”

Novinska agencija Reuters pruža vijesti kineskoj središnjoj televiziji, državnoj televizijskoj kući (CCTV). Agencija također distribuira CCTV sadržaj putem Reuters Connecta, platforme koja nudi vijesti od strane 100 različitih medija diljem svijeta. Partnerstva na tržištu nisu povezana s redakcijom Reutersa.

Novi detalji o Amazonovoj kineskoj strategiji pokazuju izazove s kojima se suočavaju zapadne tvrtke u pristupu najmnogoljudnijem svjetskom tržištu – u suočavanju s autoritarnim režimom koji pooštrava kontrolu nad javnim diskursom.

Kompromisi tvrtke s Pekingom u suprotnosti su s njezinim naporima da zaobiđu regulatore u dvije najveće svjetske demokracije. U Indiji je Reuters ove godine dokumentirao kako je Amazon zaobišao lokalne propise i, kako bi promovirao vlastite brendove, namjestio rezultate pretraživanja na svojoj indijskoj web stranici. U Sjedinjenim Državama, Reuters je detaljno opisao kako je Amazon uništio ili ubio državne zakone o privatnosti dizajnirane da zaštite potrošače.

Amazon je rekao da se uvijek pridržavao zakona u Indiji i da ne daje prednost svojim proizvodima u rezultatima pretraživanja. Što se tiče Sjedinjenih Država, tvrtka je rekla da preferira američke savezne zakone o privatnosti i da štiti privatnost potrošača i ne prodaje njihove podatke.

Neke tvrtke odgovorile su na zahtjeve Pekinga napuštanjem tržišta. Yahoo je nedavno napustio Kinu, a LinkedIn iz Microsoftove korporacije najavio je da će povući neke od svojih usluga. Obje tvrke su navele teško poslovno okruženje u zemlji i regulatorne zahtjeve kao razlog odlaska.

Nasuprot tome, Amazon je posljednjih godina izrastao u moćnu gospodarsku silu u Kini, pružajući unosne mogućnosti izvoza tisućama kineskih poduzeća, istovremeno razvijajući vlastitu jedinicu za usluge u cloudu, vodeću u industriji. Prema ovogodišnjem izvješću analitičke tvrtke iResearch i ljudi koji su radili za Amazon Web Services, ili AWS, je trenutno jedan od najvećih pružatelja usluga kineskim tvrtkama na globalnoj razini.

Ipak, do 2018. Amazon je primao “sve veći broj zahtjeva od (kineskih) nadzornih tijela za uklanjanje određenih sadržaja, uglavnom politički osjetljivih”, navodi se u izvješću pripremljenom te godine za Carneyja. Prethodno je bio direktor komunikacija američkog predsjednika Joea Bidena, dok je Biden bio potpredsjednik, te kao tajnik za komunkaciju s medijima predsjednika Baracka Obame.

Amazon je odbio staviti Carneyja na raspolaganje za intervju.

Prema dokumentu brifinga, Kineska uprava za kibernetički prostor ili CAC zatražila je od Amazona 2018. da ukloni “poveznicu na novi kineski blockbuster film Amazing China zbog posebno oštrih recenzija korisnika“. CAC je odgovoran za online sigurnost i regulaciju sadržaja.

“Amazing China” hvali postignuća zemlje otkako je Xi postao predsjednik 2013. CAC je želio da se veza ukloni s IMDb-a, web-mjesta o filmovima i recenzijama u vlasništvu Amazona.

Amazonov ured u Kini odgovorio je CAC-u da je “Amazonu u Kini teško udovoljiti takvim zahtjevima, a mi ćemo prenijeti poruku” sjedištu Amazona “i tražiti njihova mišljenja o mogućim potezima“, navodi se u dokumentu brifinga.

Film ostaje na IMDb-ovoj američkoj web stranici. Ubrzo nakon zahtjeva, neke negativne kritike su nestale, arhivirane snimke zaslona IMDb.com na archive.org emisiji. Drugi ostaju, a “Amazing China” trenutno ima ukupnu ocjenu od samo 2,3 od najboljih 10. Neke kritike nazivaju ga “patetičnim“, “smećem” ili “vladinom propagandom“.

“Neke recenzije poslane za naslov ‘Nevjerojatna Kina’ uklonjene su jer su prekršile naše smjernice za sadržaj korisničkih recenzija, pri čemu je većina bila izvan teme”, rekao je Amazon za Reuters. “IMDb nije upoznat s bilo kakvim zahtjevima vanjskih strana (uključujući kinesku vladu) da poduzmu bilo što u vezi s recenzijama za ovaj naslov.

CAC nije odgovorio na zahtjev za komentar.

‘Mig i podilaženje’

Amazon je ušao u Kinu 2004. putem ugovora od 75 milijuna dolara za kupnju Joyo.com, online prodavača knjiga i medija. Naposljetku, Amazon je želio predstaviti e-knjige i svoje popularne uređaje za čitanje Kindle na kinesko tržište.

Kako bi to postigao, tvrtka je surađivala s Općom upravom za tisak i publikacije, ili GAPP, regulatorom koji se bavi državnom cenzurom u svojoj ulozi nadzornika publikacija u Kini. NPPA sada rješava većinu GAPP-ovih odgovornosti. NPPA, pak, nadzire Odjel za javnost Komunističke partije, koji je prije bio poznat kao Odjel za propagandu.

Prema riječima bivšeg direktora Amazona koji je bio uključen u pregovore s Kinom, tvrtka je osigurala neka, ali ne sva, vladina odobrenja koja su joj bila potrebna za prodaju Kindle uređaja i e-knjiga. Ta je situacija dala vladi utjecaj na maloprodaju, rekao je bivši izvršni direktor. Amazonov tim za javnu politiku osmislio je projekt China Books kao novi način “da dobijemo ono što smo htjeli na Kindleu i drugim platformama“, rekla je osoba. – Bio je to mig i podilaženje vlastima.

Amazon je uskoro počeo surađivati ​​s GAPP-om na postavljanju China Books-a, navodi se u brifingu. Tvrtka je planirala reklamirati portal kineskim vlastima kao jedinu Amazonovu trgovinu nazvanu po zemlji, stoji u dokumentu. Amazon je posvetio nekoliko zaposlenika napore, koje su uključivale CIBTC, državnu tvrtku za trgovinu knjigama, koju je dokument opisao kao “izvršno tijelo iz GAPP-a”.

Fotografija na web stranici CIBTC-a prikazuje kineski dužnosnici koji nazdravljaju pokretanju projekta u hotelu u Pekingu u rujnu 2011. godine.

U listopadu 2012. godine, China Books je dobio titulu projekta “ključnog za izvoz nacionalne kulture” od strane skupine kineskih vladinih tijela, uključujući GAPP, kao i entiteta sada poznatog kao Odjel za publicitet Komunističke partije Kine. Dva mjeseca kasnije, Amazon je pokrenuo svoje poslovanje s elektroničkim knjigama u Kini i ubrzo počeo prodavati Kindle.

Do kraja 2017. Kina je postala najveće globalno tržište Kindlea, “koji čini 40%+ našeg svjetskog volumena prodaje uređaja“, prema dokumentu o brifingu iz 2018. Do tada je Amazon dodao kinesku trgovinu e-knjigama na svoju američku web stranicu i preveo 19 knjiga.

A Carney, najviši izvršni direktor javne politike koji je tada izvještavao osnivača Amazona Jeffa Bezosa, otišao je u Kinu u travnju 2018. Tamo je rekao zamjenskom članu središnjeg komiteta Komunističke partije da će Amazon učiniti “sve napore” da promovira China Books i učiniti ga “većim i jačim“, navodi se u priopćenju CIBTC-a.

U brifingu pripremljenom za Carneyja stoji: “I China Books i Kindle Chinese eBook Store glavna su obveza Amazona Kine da pomogne Kini u ‘Going Abroad’, krovnom projektu koji ima za cilj promovirati kinesku kulturu u svijetu.”

Amazonova web stranica China Books uočljivo prikazuje ime CIBTC-a, ali ne otkriva da je to projekt koji je Amazon stvorio u partnerstvu s kineskom vladinom agencijom.

“Pojedinosti o tvrtki lako su dostupne na internetu“, rekao je Amazon za Reuters, “a CIBTC je stavio svoje ime i logo na istaknuto na cijeloj svojoj stranici. Naš odnos s CIBTC-om je potpuno prikladan.”

Na kraju je projekt China Books financijski propao, tvrdi osoba koja je u njemu bila uključena. Malo se naslova portala dobro prodalo, a Amazon je čak vratio knjige jer u skladištima nije bilo mjesta za njih.

Unatoč tome, projekt China Books se nastavlja. Verzija knjige “Xi Jinping: The Governance of China Volume Three” na kineskom jeziku – prva je navedena na stranici China Books “BEST SELLER”. Nedavno je pokazao prodajni rang od 1.347.071. Još jedan “best seller”, o COVID-19, rangiran je na 10.654.483. Naslov Xinjianga, koji je kupio Reuters, bio je rangiran na 13.441.455.

Ali prodaja nije bila cilj, kaže osoba koja je bila uključena u projekt. “To je simbolika na visokoj razini“, dio “kampanje meke moći da se knjige u osnovi iznesu i samo da budu vidljive.”

U izjavi za Reuters, CIBTC, državna tvrtka za trgovinu knjigama, rekla je da ne “rangira knjige prodane putem Amazona”. Nije elaborirano.

Prijetnja kontrareakcije

Amazon je nastavio svoju kinesku ekspanziju 2013., najavljujući uvođenje Amazon Web Services u Pekingu, svog poslovanja u oblaku. U to vrijeme nijedan kineski zakon nije regulirao usluge u oblaku, navedeno je u brifingu iz 2018.

Kina je 2016. počela poduzimati radnje koje su stranim tvrtkama koje se bave računalstvom u oblaku, kao što je AWS, otežale rad u zemlji.

Vlada je počela zahtijevati od pružatelja usluga u cloudu da posjeduju novu licencu koju mogu dobiti samo tvrtke u kineskom vlasništvu, navodi se u dokumentu o brifingu. “Regulatori su od tada postali vrlo neprijateljski raspoloženi” prema AWS-u, navodi se u dokumentu iz 2018.

Rezultat je bio da je Amazon poduzeo neobičan korak za tvrtku: predao je svoju tehnologiju u oblaku lokalnim tvrtkama kako bi mogao nastaviti s radom u Kini. Kineske tvrtke – ne Amazon – bile su odgovorne za “praćenje i uklanjanje nezakonitog sadržaja, prikupljanje i prijavu osnovnih informacija o kupcima… i rad s tijelima NRK-a (Narodne Republike Kine) na svim upitima vezanim uz usklađenost koji se mogu pojaviti“, Naveden je dokument iz 2018.

U izjavi za Reuters, Amazon je rekao da AWS, kao strani pružatelj usluga u cloudu, mora licencirati ili prodati tehnologiju lokalnim partnerima u Kini kako bi tamo bio prisutan.

Međutim, ta struktura nije štitila AWS od kineskog pritiska.

U veljači 2018. kinesko ministarstvo javne sigurnosti, ili MPS, sazvalo je AWS na sastanak, stoji u dokumentu brifinga. MPS je zaprijetio “odmazdom” Amazonu ako ne ukloni sadržaj i blokira web stranicu koju je bila stvorena u Sjedinjenim Državama za Guo Wenguija, kineskog disidenta. AWS je to odbio, stoji u dokumentu. No, tvrtka je zatražila od Guoa da preuzme odgovornost kako bi se razotkrila njegova IP adresa, a AWS je “pružio MPS-u” ove podatke, navodi se u dokumentu. IP adresa je jedinstveni kod koji identificira računalo koje pristupa internetu.

Ministarstvo je “prepoznalo naše napore da pronađemo rješenje, iako ne … na njihovoj zadovoljavajućoj razini“, navodi se u dokumentu.

U dokumentu o brifingu iz 2018. Carney je savjetovao američkoj vladi da  spomene ovaj slučaj za vrijeme sastanka s visokim dužnosnikom Ministarstva trgovine u Pekingu i naglasi da Kina ne bi trebala postavljati zahtjeve koji uključuju podatke pohranjene u inozemstvu.

Upitan o incidentu u Guou, Amazon je potvrdio da je primio zahtjev kineske vlade, ali je rekao da “nije dao nikakve informacije koje nisu javne niti bilo koje druge podatke o korisnicima”.

Ministarstvo trgovine je priopćilo da se o Guou nije razgovaralo na sastanku s Carneyjem. Amazon nije rekao je li se pojavio Guo.

Zaposlenik MPS-a rekao je da ministarstvo ne odgovara na zahtjeve za komentar. Guoov odvjetnik rekao je da Guo nema komentara.

AWS-ov biznis u Kini nastavlja rasti. Unatoč tome što ne mogu prodati usluge u cloudu vladi i nekim državnim poduzećima, AWS je dobio ključne kupce u Kini, kažu poznavaoci prilika na kineskom tržištu.

Među njima su dvije kineske tvrtke, softwerska kompanija za Tiktok ByteDance i tvrtka za videonadzor Hikvision, kao i multinacionalne kompanije Nike, Samsung i Philips, prema dokumentu o brifingu iz 2018. i blogu iz 2019. na web stranici AWS-a. Philips je odbio komentirati; ostale četiri tvrtke nisu odgovorile na zahtjeve za komentar.

U lipnju je AWS objavio da namjerava nastaviti plan širenja u zemlji, “kako bi podržao zahtjeve naše rastuće baze kupaca u Kini“. (Reuters)

Previous articleVIDEO: Njemačkoj pao spektakularan gol s 40 metara!
Next articlePogledajte katastrofalnu pogrešku Domagoja Vide!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here