Home Vijesti Hasanbegović odbio potvrditi Blaževića, Grad Rijeka odbija postupiti po rješenju

Hasanbegović odbio potvrditi Blaževića, Grad Rijeka odbija postupiti po rješenju

336
0

Tehnički ministar kulture Zlatko Hasanbegović donio je rješenje kojim se odbija zahtjev riječkog Gradskog vijeća za potvrđivanje odluke tog Vijeća o imenovanju Marina Blaževića kao intendanta HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, a Blažević mu je odgovorio kako krši zakon jer kao tehnički ministar u Vladi od dana raspisivanja izbora ne smije donositi odluke o imenovanjima na dužnost.

U obrazloženju odluke od 17. kolovoza ministar Hasanbegović navodi da se temeljni problem predloženog Blaževićeva programa očituje u tome što je “osmišljen zapravo kao program regionalnog kazališta za mlade, posebice u svom dramskom segmentu, a ne kao program suvremenog nacionalnog kazališta države članice EU kroz koji se pokušavaju iznaći i artikulirati ne samo inovativni programski koncepti, nego i novi modeli ustroja i funkcioniranja kazališnih institucija takvog profila”. Temeljni problem je i izostanak svake ideje ili projekcije razvoja ansambala u sve tri umjetničke grane, ocijenio je ministar.

U programu je razvidno i “suštinsko nerazumijevanje segmenta Opere koja se očituje kako u promišljanju strukture i razvoja ansambala Orkestra, Zbora i solističkog sastava, ali i u terminološkoj nepreciznosti kada je riječ o ovoj glazbeno-scenskoj umjetnosti”, ustvrdio je Hasanbegović. Ministar je, reagirajući na odrednicu međunarodnosti programa, istaknuo da operni i baletni ansambli suvremenih nacionalnih kazališta već odavno su po svojim sastavima internacionalni, a međusobno pozicioniranje i recepcija scene postižu angažiranjem tek nekoliko gostujućih umjetnika.

Program je opsežan, ali sadržajno raspršen, nije realističan, odnosno nije izvediv u predstavljenom opsegu, a to neizravno potvrđuju i kadrovska projekcija i financijski plan, ocijenio je Hasanbegvić.

Ministar je u obrazloženju naveo da se u programu “analizira kontekst stvarnosti hrvatskog društva ali pritom izostaje sagledavanje hrvatske (a pri tome podrazumijevajući i europske) suvremene kulturne produkcije, a čime se pozicija i uloga HNK promatra i doživljava isključivo u kontekstu riječke kuture produkcije kao luke različitosti”.

“Opsežno se referirajući na različite segmente rada kazališta predloženi programi pojedinih ansambala iscrprljuju se u autorefleksivnosti, ali pritom ne uspijevajući balansirati između tradicionalnog i suvremenog koncepta nacionalnog kazališta, lokalnog i globalnog, hrvatskih i inozemnih autora, autorskog klasičnog pristupa”, naveo je Hasanbegović.

Na tu odluku se ne može žaliti nego se može pokrenuti upravni spor tužbom Upravnom sudu u Rijeci.

Blažević: Hasanbegović krši zakon

Marin Blažević je u svom današnjem reagiranju na Hasanbegovićevu odluku ustvrdio da tehnički ministar kulture krši zakon jer od dana raspisivanja izbora Vlada ne smije donositi odluke o imenovanjima na dužnost.

Blažević ističe da tehnički ministar iznosi neistine kada tvrdi da u uvodnom dijelu predloženog programa “izostaje i sagledavanje konteksta suvremene Hrvatske (a time podrazumijevajući i europske) kulturne produkcije”. Naime, kako navodi, čitav četverogodišnji program djelovanja HNK Ivana pl. Zajca osmišljen je i obrazložen upravo u kontekstu projekta Europske prijestolnice kulture. “Da tehnički ministar kulture međutim smatra kako riječki i europski projekt i program Prijestolnice kulture zapravo nisu dovoljno ili uopće “hrvatski” vidljivo je u sljedećoj njegovoj tezi, da se navodno “pozicija i uloga HNK pl. Zajca promatra (…) isključivo u kontekstu riječke kulturne produkcije kao luke različitosti”, ističe Blažević.

Marin Blažević navodi da je službena tema programa i projekta Rjeke kao EPK 2020 a Europska prijestolnica kulture je najznačajnija kulturna incijativa Europske unije. Blažević navodi da tehnički ministar ignorira činjenicu da je osnivač i vlasnik HNK Grad Rijeka, koji za rad tog kazališta godišnje izdvaja oko 41 milijun kuna, nasuprot 1,55 milijuna, koliko je za program i investicije u 2016. odobrilo ministarstvo te da je stoga jasno da će intendantski program riječkog HNK u prvome redu polaziti upravo od interesa “riječke kulturne produkcije”.

“Iz svega navedenog može se dakle zaključiti samo da tehnički ministar uopće nije upoznat s procedurom izbora intendanta uopće te osnivačkim aktima riječkog HNK, da riječku kulturu zapravo ne smatra i hrvatskom kulturom, te da projekt Rijeke – Europske prijestolnice kulture u njegovu sadržajnom i idejnom smislu zapravo odbacuje jer nije “europski” u onom smislu u kojem tehnički ministar, pa onda valjda i tehnička vlada, zapravo shvaćaju “Europu”, istaknuo je Blažević.

Tehnički ministar iznosi neistine kad navodi da se u intendantskom programu “ne balansira između tradicionalnog i suvremenog koncepta nacionalnoga kazališta, lokalnog i globalnog, hrvatskih i inozemnih autora” jer je čitav četverogodišnji program riječkog HNK sastavljen upravo kao promišljanje suodnosa “tradicionalnog i suvremenog, lokalnog i globalnog, hrvatskih i inozemnih autora”, navodi. “Problem je, međutim, što tehnički ministar evidentno nije ni kazališno, ni komparativno-književno, ni sociološki, niti kulturološki kompetentan da bi se uopće upuštao u evaluaciju obrazloženja smjernica programa i predloženih predstava tekstova njemu valjda beznačajnih autora (nedovoljno “hrvatskih”, ili “inozmenih”, ili oboje, ili zapravo svejedno?) kao što Shakespeare, Bulgakov, Molière, Bergman, Pirandello, Fo, Dostojevski, Gombrowicz, Nazor, Andrić, Kamov, Krleža, Ivana Sajko ili Daša Drndić”, naglasio je Blažević.

Reagirajući na tvrdnje da je program osmišljen kao regionani program za mlade, Blažević navodi da u programskim smjernicama HNK stoji da dio premijera mora biti za mlade i djecu. “Dokaz zapravo šokantne nekompetentnosti tehničkog ministra i tvrdnja da je program koji najavljuje izvedbe Wagnerovih “Tristana i Izolde”, Strausove “Elektre”, Bachove Mise u h-molu, Šostakovičeve 13. “Babi Yar” simfonije, “Žar-ptice” Igora Stravinskog, Verdijeva “Don Carlosa” i “Otella” – tek program “regionalnog kazališta za mlade”, istaknuo je.

Hasanbegović obmanjuje javnost da nedostaje ideja i projekcija razvoja ansambala jer je i ideja i projekcija razvoja svake od četiri umjetničke grane sastavni dio uvodnog teksta u program svake grane, a potom i zasebnog poglavlja “Kadrovski plan ostvarenja predloženog programa” a posebna je pak pažnja posvećena upravo projekciji razvoja ansambla orkestra, zbora i solista, stoji u Blaževićevu reagiranju.

Na tvrdnju da je program neizvediv i nerealističan, Blažević navodi da je financijski plan, detaljno razrađen za svaku godinu po svakom projektu, uklopljen u financijski opseg rada koji definira Grad Rijeka, te da protekle dvije sezone jasno pokazauju da nova uprava donosi izvedive planove.

Riječki gradonačelnik Vojko Obersnel u svom reagiranju ističe da je Hasanbegović ministar u Vladi koja ne uživa povjerenje naroda, koja je izgubila podršku u Saboru, pa nije zapravo ni tehnička Vlada, nego očito tek skupina interesno povezanih pojedinaca. “A kako se bliži vrijeme sastavljanja nove Vlade, tako ministar Hasanbegović, koji je i do sada pokazivao da ne preza ni od čega, zadaje svoje posljednje osvetničke udarce ondje gdje misli da ih može zadati. Po ovom Rješenju nemamo namjeru postupati jer se radi o protuzakonitom rješenju”, istaknuo je Obersnel.

Gradonačelnik je istaknuo da je Hasanbegović sasvim jasno tijekom svog mandata pokazao koju je kulturnu sudbinu namijenio Rijeci.

Predsjednica riječkoga Gradskog vijeća Dorotea Pešić Bukovac ocjenjuje da Zlatko Hasanbegović pokušava poniziti Gradsko vijeće i odluku koju je ono donijelo. “Duboko se nadam da će sastavljanjem nove vlade nova osoba na čelu ministarstva kulture biti znatno manje konfliktna i poštovati volju Riječana i Gradskog vijeća Grada Rijeke. Iz aviona je vidljivo da Hasanbegović ovo Rješenje donosi vodeći se osobnim strastima, vlastitim svjetonazorom u kojem mu Rijeka očito nikada nije bila simpatična”, ustvrdila je Pešić Bukovac.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here