Mozaik

Stručnjaci o novoj ravnateljici opere: Saša Broz imenovana zbog podrške SDP-u?!

Stručnjaci o novoj ravnateljici opere: Saša Broz imenovana zbog podrške SDP-u?!

sasabrozKako komentirati prijedlog intendantice Nade Matošević Orešković, odluku Kazališnog vijeća kao i samo imenovanje Saše Broz ravnateljicom Opere HNK Ivana pl. Zajca?

Odluka je to koja je mnoge iznenadila. Nakon „povlačenja“ Ozrena Prohića, intendantica je opet izigrala i obmanula javnost obećavajući skoru zajedničku konferenciju za novinare uz objašnjenje takve odluke. Konferencija se do danas nije održala. Opera je šest tjedana poslovala bez ravnatelja. I onda je imenovana osoba bez glazbenog iskustva. Zašto je tomu tako, za najnoviju kolumnu Zvonimira Peranića komentiraju kazališni stručnjaci.

dr. sc. Vitomira Lončar, doc., direktorica kazališta “Mala scena”: U posljednjih nekoliko dana stižu mi novinski članci u kojima piše da je Saša Broz izabrana za ravnateljicu Opere HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci. Prilično sam se iznenadila ovim izborom, ali činjenicom da je kazalište Mala scena, koje sam osnovala, našlo mjesto u PROFESIONALNOJ biografiji Saše Broz. Naime, predstava koju je Saša Broz radila u Maloj sceni, kako piše «u samostalnoj produkciji», bila je ISPIT iz režije kolegice Broz. Ispiti na fakultetu ne spadaju u profesionalnu biografiju.

Čitajući i ostale dijelove biografije Saše Broz nisam uspjela shvatiti koje su to kvalifikacije zbog kojih joj je Nada Matošević Orešković ponudila da postane dio njezina tima. Da je izabrana za ravnateljicu Baleta, bilo bi to shvatljivo s obzirom na njezino plesno obrazovanje, ali opera, premda kao i balet spada u glazbeno-scensko kazalište, sasvim je nešto drugo. Saša Broz u svojoj profesionalnoj biografiji nema doslovno niti jednu referencu za taj posao. Bilo bi zanimljivo pročitati kakav je to program tako oduševio Nadu Matošević Orešković i kazališno vijeće da je Broz jednoglasno odabrana.

Usput, želim napomenuti da press konferencija koja je bila najavljena 1. ožujka 2013. povodom naglog odlaska Ozrena Prohića s mjesta ravnatelja Opere nikada nije održana, a obrazloženje koje je ovih dana Matošević Orešković dala javnosti vezano za imenovanje Saše Broz da Prohić zbog izbora u zvanje redovitog profesora na ADU ne može dalje voditi Operu je i smiješna i – stravična. Matošević Orešković (a valjda i Prohić) žele reći da izvanredni profesor ne mora dolaziti na nastavu nego može u drugom gradu biti ravnateljem Opere, a redoviti ipak, eto, mora.

Ukratko, smatram da je za ovo neargumentirano imenovanje zaslužno ono čega nema u CV-u Saše Broz, a to je podrška stranci koja je na vlasti u Rijeci. Ovakav način odabira kadrova dodatno urušava ionako darko-lukic.jpgurušen sustav hrvatskog kazališta.

prof. dr. Darko Lukić, teatrolog: Ne znam koliko se osoba javilo na natječaj niti sam vidio uvjete natječaja. Dobro poznajem rad Saše Broz u dramskom kazalištu, ali ne znam ništa o njezinim iskustvima u operi. Zbog toga zaista nisam kompetentan prosuđivati odluku Kazališnog vijeća.

Slobodan Šnajder, pisac i publicist: Ničemu se više nije čuditi. Saša Broz zna o operi otprilike toliko koliko Nada Matošević Orešković zna o dramskom repertoaru. Zbroj njihovih znanja – tojest zbroj dviju nula – ostaje nula.

Ali: nil novum sub Sole! Što, naime, o stvarnom vođenju teatra znaju jedna Lederer, Vrgoč ili Stazić? Što jedan Ljuština zna o – satiri? Pa oni svi skupa niti ne slute ono što je Stjepan Miletić znao prije stotinu i dvadeset ljeta: Da je vođenje teatra pitanje repertoara. A ne naprimjer knjigovodstvenih operacija (očito i većeg stila) za koje si ti pobrojani danas laskaju da su “moderni menađment”; pače, po Ljuštini, “vrhunski”. To je, ali, potpuno pošemereno gledanje na stvarni problem. Pa ne može teatar biti društvo za promet stranaca, kako su se, između ratova, zvale instancije koje su promovirale ondašnji turizam.

Što reći nego: “Ridi pagliaccio!” Ipak, nije nam više do smijeha.
Eventualno s malom emendacijom, u dobrom duhu pokojnoga Antuna Šoljana, mogao bih dodati: “Obaviješten sam tako da bih plak’o“.

dr. sc. Snježana Banović, izv. prof. Odsjek produkcije Akademija dramske umjetnosti Zagreb: Kadroviranje intendantice Nade Matošević Oršković ne može me više iznenaditi, začuditi, a još manje – zaprepastiti. Dovesti na čelo Opere nacionalnoga kazališta nekoga tko nema nikakve veze i iskustva s glazbenim kazalištem može samo osoba koja je kadrovirati učila od bivšega ravnatelja Opere i to po principu kluba, klana i interesne skupine koje su i zamišljene da, baš poput ovoga imenovanja Saše Broz, pripomognu da se na lukrativnoj i u nas vrlo opuštenoj funkciji intendanta opstane i ostane barem još koji mandat, ako već ne i doživotno.

Tako je kolegica Broz nažalost izabrana kao savršen “bridge over trouble water” zvane gradonačelnik Rijeke, gradsko vijeće te Odjel za kulturu koji bi svi uskoro imali Nadi Matošević Orešković odobriti i treći mandat intendantkinje. Kadroviranje je to u stilu globalne hrvatske kulturne politike: dovesti na ozbiljne funkcije poput ove bilo koga tko može pripomoći upravi da opstane, a sustavu da se uruši upravo na vlastitu korist. Pa ako u zagrebačkome HNK propala kozmetičarka može biti već godinama poslovna ravnateljica, a njezin muž, propali glumac, već dva mandata voditi najveće dramsko kazalište u zemlji, zašto ne bi jedna redateljica iz područja Drame i event produkcije vodila Operu?!

To što je netko od kolega iz glazbenoga područja ovim potezom izgubio posao i šansu da od tamošnjega opernog ansambla očekuje nešto više od posluha i straha nije nikome važno. Osim toga, bilo bi zgodno pročitati Program na temelju kojeg je kolegica Broz ušla na velika vrata u turbulentni menadžment glazbenoga kazališta, ako takav postoji, dakako.

Mani Gotovac, teatrologinja: Gospođa Nada Matošević Orešković sebe poima kao znalca u području opere. Zato na mjestu direktora opere dovodi osobe koje bi mogle biti direktori drame, koje su naime diplomirale kazališnu, a ne glazbenu akademiju. Time ona rješava svoje frustracije u pogledu programa hrvatske drame. Međutim, zadaća intendanta Hrvatskog narodnog kazališta pretpostavlja prije svega poznavanje područja hrvatske, talijanske i svjetske dramaturgije. Gospođa Matošević Orešković, na moju veliku žalost, pokazala je tijekom proteklih šest godina, kako to područje naprosto ne poznaje, ne razumije. O tome, između ostaloga, svjedoči opasan pad posjetitelja kazališta.

Midas

View Comments (1)

1 Comment

  1. F.ČABRIJAN

    April 16, 2013 at 06:50

    Pa SDP kao baštinik pozitivnih strana Tita (negativne ne vide, nit uvažavaju) zbija redove u Rijeci. Osjećaju se opasno ugroženo, pa vuku poteze bar da za njih glasuju oni koju su do sada to i činili. To je i ovaj izbor, čista politika.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Mozaik

Festival čokolade oduševio više od 10 tisuća posjetitelja

spDecember 9, 2018

40. Ri Rock – 40 godina u 4 dana: Dodijeljeni Ri Rock kipići

spDecember 8, 2018

Sveti Nikola razveselio male Riječane

spDecember 7, 2018

FOTO: Prelijepa Ema Gračan nova je Kraljica Hrvatske!

spDecember 6, 2018

Godišnji horoskop za 2019. godinu

spDecember 6, 2018

FOTO: Spektakularno paljenje lampica na Trsatskoj gradini oduševilo tisuće posjetitelja!

spDecember 3, 2018

Humanitarni koncert: Najljepše melodije Istre i Kvarnera

spDecember 3, 2018

Otvoreno klizalište ‘Morska pahuljica’

spDecember 2, 2018

Rijeka zasjala u blagdanskom ruhu!

spDecember 1, 2018

Portal Rijeka Danas je godinama vodeći news portal Rijeke i Kvarnera s najaktualnijim novostima iz svijeta politike, sporta, zabave, kulture i biznisa. Možete nas pratiti putem web adresa www.rijekadanas.com i www.kvarnerdanas.com kao i putem naše facebook stranice: https://www.facebook.com/rijekadanas

Copyright © 2017 Rijeka danas.