Home Vijesti Inicijativa za povratkom Augustinčićeve biste Moše Pijade u MMSU

Inicijativa za povratkom Augustinčićeve biste Moše Pijade u MMSU

280
3

1780725_10203348840912440_693557126_nPovjesničar umjetnosti Branko Cerovac je nakon svog predavanja na Danima performansa MMC-a pokrenuo inicijativu za povratak Augustinčićeve biste Moše Pijade na prazan postament u foajeu Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci i Sveučilišne knjižnice Rijeka

Cerovac ovom incijativom traži odgovor na pitanje gdje je odgovornost onih koji jesu odlučili da se neka skulptura postavi ili makne: Što glas javnosti uopće kaže na takve odluke, naloge i postupke u vlastitom gradu? Tko je ikada službeno obrazložio zašto ta bista, bilo čija bila i kakva već jeste, ‘ne smije’ i nije na besmisleno praznom postamentu? Dok Vlast progoni – “zviždače”, a novine godinama i desetljećima “pišu” o svemu i ni o čemu! O “ljudskim pravima” i o “kulturi”, “pravu”, “sociologiji”, “pravosuđu”, korupciji itd. O “fašizmu/antifašizmu” za pionire malene, koji pojma ni o čemu nemaju niti smiju imati.”

Prve reakcije na društvenim mrežama su dvojake. Od podrške principu prema kojem se umjetničke biste nikada ne trebaju micati do ukazivanja na ideološke motive njezinog postavljanja i sporne dijelove Pijadine biografije.

Moše Pijade bigorafija (izvor wikipedia): Rođen je 1890. godine u Beogradu, u imućnoj židovskoj obitelji. Od 1906. do 1910. godine studirao je slikarstvo u Münchenu i Parizu. Od 1913. do 1915. godine, bio je nastavnik crtanja u Ohridu.
Godine 1920., postao je član KPJ. Nakon zabrane KPJ, nastavio je ilegalno djelovati. Godine 1925., bio je uhićen i isprva osuđen na 20 godina kazne, koja mu je zatim snižena na 12 godina. kaznu je služio u Srijemskoj Mitrovici i Lepoglavi. Zbog političke aktivnosti u zatvoru, kazna mu je produžena za još dvije godine. Tijekom robijanja, on i Rodoljub Čolaković preveli su mnoga klasična djela marksizma, poput Marxovog “Kapitala” i “Komunističkog manifesta”, “Bijedu filozofije” i “Kritiku političke ekonomije”. U lepoglavskoj kaznionici, 1930. godine, Moša je upoznao Josipa Broza.
Godine 1939., konačno je pušten iz zatvora, nakon 14 godina robijanja. Međutim, u siječnju 1940. je ponovno uhićen zbog komunističke djelatnosti i konfiniran u koncentracijski logor kod Bileće. Tamo je bio zatvoren do travnja iste godine, kada je logor zatvoren. Na Petoj zemaljskoj konferenciji KPJ bio je izbran za člana Centralnog komiteta KPJ.
Nakon okupacije Jugoslavije 1941., postao je član Vrhovnog štaba NOPOJ. Godine 1942., napisao je “Fočanske propise”, kojima je regulirana organizacija i djelovanje partizanskih postrojbi i Narodnooslobodilačkih odbora. U studenom 1943. u Jajcu osniva Tanjug (Telegrafsku agenciju nove Jugoslavije).
Poslije rata je bio predsjednik Skupštine FNRJ od 1954. do 1957. godine. Na Petom i Šestom kongresu KPJ, bio je biran za člana Politbiroa CK KPJ.
Umro je u 15. ožujka 1957. godine Parizu, prilikom povratka iz Londona, na čelu jugoslavenske parlamentarne delegacije. Sahranjen je u Grobnici narodnih heroja u Beogradu.

Pijade je na prvom zasjedanju AVNOJ-a 1942. u Bihaću izjavio:
…potrebno je zato stvoriti toliko mnogo beskućnika, da ovi beskućnici budu većina u državi.
Stoga mi moramo da palimo. Pripucaćemo pa ćemo se povući. Nemci nas neće naći, ali će iz osvete da pale sela. Onda će nam seljaci, koji tamo ostanu bez krova, sami doći i mi ćemo imati narod uza se pa ćemo na taj način postati gospodari situacije.Oni koji nemaju ni kuće ni zemlje ni stoke, brzo će se i sami priključiti nama, jer ćemo im obećati veliku pljačku.
Teže će biti sa onima koji imaju neki posed. Njih ćemo povezati uza se predavanjima, pozorišnim predstavama i drugom propagandom…Tako ćemo postepeno proći kroz sve pokrajine. Seljak koji poseduje kuću, zemlju i stoku, radnik koji prima platu i ima hleba, za nas ništa ne vredi. Mi od njih moramo načiniti beskućnike, proletere…Samo nesrećnici postaju komunisti, zato mi moramo nesreću stvoriti, mase u očajanje baciti, mi smo smrtni neprijatelji svakog blagostanja, reda i mira…

3 COMMENTS

  1. Ovoj bisti po meni nije mjesto u MMSU. Bista je došla tamo po ključu politike ondašnjeg vremena, kojeg su “pojeli skakavci”. U nekom postavu djela Augustinčića bi imala mjesto jer se radi o umjetničkom djelu kipara, ili u nekom postavu muzeja narodne revolucije.Sasvim je dosta da imamo pionire komunizma na vlasti, i još da su učinkoviti napr. kao Kineski, kako tako. Ovako preteče današnjeg propadanja ne treba prezentirati, kao što čitam je Augustinčić radio i bistu Pavelića. Ni Moša, ni Tito , ni Pavelić, već kipove današnjih kipara bez ostalih povezanosti s lošom prošlošću.

  2. Šta kome smeta ova bista? Zašto je ne bi stavili? Nju upravo ne žele svi oni kojima je ispran mozak tzv. “komunizmom”. Da su živjeli u doba do 1991, znali bi da su živjeli u samoupravnom socijalizmu i da je taj Tito koga mrze rekao jedno glasno i jasno NE informbirou i Staljinovom komunizmu. Zbog toga su mogli slobodno da rade kao “gastarbajteri” i ići u šoping u Austriju i Trst, a Njemci, Austrijanci, Talijani, Francuzi,… su se mogli sunčati i kupati na našoj obali i “hraniti” naš proračun. Uostalom, zbog toga “NE” vi danas imate slobodu mišljenja.

    Odobravam postavljanje biste Moše Pijade!

  3. SLOVENSKI PREGOVOR PRAVI.:

    NAROD, KI NE SPOŠTUJE SVOJE ZGODOVINE NIMA PRIHODNOSTI.

    GLEDE NA POLITIČNO IN GOSPODARSKO SITUACIJO V SLOVENIJI IN NA HRVAŠKEM, PREGOVOR DRŽI.
    L.P.
    MATJAŽ CEROVAC

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here