Home Kolumne Tartuffizam kazališta: Velike prevare male scene

Tartuffizam kazališta: Velike prevare male scene

1009
13

Osim velikog HNK postoji u Rijeci i jedan mali HNK. No, iako mali, žari i pali poput velikoga mu brata. Iako mali, radi također velike štete. Ne samo umjetnosti, već i kazališnoj sceni u Rijeci. I kao što veliki HNK celofanski predstavlja kojekava kazališna čudesa, tako i onaj mali HNK samoslično stvara slike, poput matrixa, uvjeravajući korisnike u kvalitetnu sliku o samome sebi, dok iz korisnika zapravo crpi životnu energiju. Tome malome HNK ime je HKD Teatar koji organizira i Međunarodni festival malih scena (MFMS). Naslonjen na gradske jasle, povezan u dubokome sukobu interesa, poput raznih produkata 3 u 1, uz pomoć gđe. Višnje Višnjić Karković koja je, pod jedan, nepoznata Tajnica, pod dva, koordinatorica festivala, pod tri, viša suradnica za kazališnu i scensku djelatnost Odjela za kulturu Grada Rijeke, iscrpljuje, isušuje i neutralizira, prvenstveno riječku neinstitucionalnu kazališnu scenu, poput velikog mu brata. HKD Teatar tako čini upravo suprotno od onog za što se predstavlja. Jer takozvano razvijanje kazališta, donošenje novoga iščitavanja i slično, događa se preko nekih leševa.

header

Krenimo redom. Tartuffizam sjaji u svoj svojoj veličini kada pogledamo temu ovogodišnjega festivala: razdoblje trauma i njegove posljedice. Kako kreatori festivala uočavaju, živimo razdoblje traume. A MFMS će i sam, traumatiziran financijskim rezovima, svojim programom scenski istražiti to razdoblje. Čovjek ostane bez daha. I dok prvomajski prosvjedi kriče poradi osobnih, financijskih, socijalnih, emotivnih, moralnih i psiholških trauma, grupica ljudi istraumatizirana je jer je dobila samo (minimalno) 730.000,00 kn za svoj festival! I dok će mnoge majke biti istraumatizirane jer djeci ne mogu osigurati hranu, istraumatizirani mali HNK-ovci (HKD-ovci i MFMS-ovci) na proljetnom će suncu na hotelskim terasama ispijati kave, istraumatizirani razdobljem u kojemu živimo. I dok će mnogi završavati bez posla, neisplaćenih plaća, mnogi će voditelji okruglih stolova, članovi žirija, ali i novinari dobiti dnevnice i honorare i u traumi grcati i iskazivati svoj prosvjed, ali i osiguravati lažnu sliku o potrebnosti i veličini MFMS-a u medijima (jer ipak su plaćeni od istog). Dok će mnogi traumatizirani ostajati na ulicama jer neće moći platiti kredite, tartuffistička će svita smještena u hotele, istraumatizirana, imati lijepe snove koje će zapravo predstaviti kao noćne more. Dok će se mnogi brakovi raspadati, uzrokovani brojim emocionalnim i psihološkim posljedicama krize, HKD Teatar će dalje produbljivati svoje kazališne, traumom protkane, brakove s uvijek istim kazalištarcima (Savin, Mustafić, poneka kazališta iz regije …) kako bi na bazi reciprociteta mogao odlaziti njima u goste i pričati neke druge bajke, o nekim drugim traumama.

hkd
foto: hkd-teatar.hr

Selekcija MFMS-a je uvijek bila dvojaka. Pored truda izbornika da konceptualno osmisle festival, uvijek se u izbor nekako miješao i Nenad Šegvić, umjetnički voditelj, nastojeći osigurati svoja privatna recipročna gostovanja. Tako je za poneka izdanja festivala bio samo ravnatelj, nekad i suizbornik, pa zatim umjetnički voditelj. Upravo glavinjanja oko funkcija, ali i iz nekih iskaza biviših izbornika g. Foretića, g. Ivankovića, Boke dade se naslutiti monstruozni traumatizam koji je ovim postupcima umanjivao umjetničku razinu festivala.

Koliko je stvarno zanimanje za MFMS, a koliko je stvar napuhana slika (između ostalih i novinarima plaćenim smještajima i dnevnicama) može se vidjeti iz primjera prošloga festivala kada se digla prašina zbog navodnog velikog interesa. Ponosno je prošle godine najavljeno da su s par kazališta dogovorene ekstra izvedbe. Kolika je bila navala govori i podatak da je na toj drugoj izvedbi gledalište bilo polovično popunjeno. Dakle, od cjelokupnog programa navala je bila na cca dvije predstave, a druge izvedbe nisu se niti popunile. Toliko o navali. Još kada zanemarimo stotinjak ljudi i plaćenika iz kružoka oko MFMS-a ispada da jako mali broj ljudi pokazuje interes za ovu manifestaciju. MFMS je zapravo skupina individua koja leži na gradskim jaslama, isisava novce iztraumatiziranih poreznih obveznika uz pomoć gđe. Višnje Višnjić Karković, a ranije i supruge ravnatelja HKD-a gđe. Edite Karađole Šegvić koja je bila predsjednica Kulturnoga vijeća za scenske umjetnosti i odlučivala o dodjeli novčanih sredstava, kao i gđice. Tajane Gašparović, također bivše članice Vijeća, a voditeljice okruglih stolova Festivala ili pak još jedne bivše članice Vijeća, gđe. Željke Turčinović koja je znala biti u žiriju festivala.

No, onih spomenutih 730.000,00 kn (a ranijih godina milijunskih iznosa) možda nisu i konačni jer postavlja se pitanje jesu li se iz te svote plaćala sva brojna putovanja za selekciju na kojima nije bio samo selektor, ili postoje li još poneke proračunske stavke koje su se prelijevale na ovu traumu?

Susacki_neboder_35

Implicitna posljedica ovakve hobotnice jesu i izravna smanjivanja financijskih sredstava koja se otkidaju mnogim slobodnim umjetnicima, članovima strukovnih udruga koji žive (ili pokušavaju živjeti) od svoga rada, ali i brojnih udruga i grupacija koje doprinose kulturi grada mnogo više i izravnije od navedenoga mastodonta. HKD Teatar ima 30 nagrada, ali 20 od tih nagrada dobio je na MFMS-u kojega sam organizira. Isto tako, veliki postotak gostovanja HKD Teatra upravo je na festivalu kojega sam organizira. To je još jedna poluga u stvaranju slike uspješnosti. Osiguraj si milijunske iznose. Osiguraj si infrastrukturu (najviše tjedana tijekom godine upravo u zgradi HKD-a na Sušaku koristi ova grupa malih HNK-ovaca u fazi apsolutnog prioriteta bez obzira na brojne druge subjekte). Organiziraj si festival. Pozovi sebe. Dobij najviše nagrada. Plati novinare da sve lijepo pišu. I evo ti slike uspješnosti. A onda bljezgari o trumama. (Zvonimir Peranić Dayline.info)

13 COMMENTS

  1. zadnje sta bi htio je bit advokat oberovoj kulturnoj politici, ali cinjenica je da jedna od rijetkih stvari koje vrijede unazad desetak godina je upravo taj festival. u pocetku nije imao nikakvu potporu i drzao se na nogama iskljucivo entuzijazmom clanova hkd-teatra. stvoren je festival koji je u rijeku svakodnevno dovodio najaktualnija imena europskog teatra. tekst je napisan s dosta emotivnog naboja koji mi se cini da ishodiste ima na osobnoj razini. argument da interes publike nije neki ne stoji. kapacitet gledalista je svake godine povecevan i svaki put su karte razgrabljene. bio sam na desetak predstava ovih godina i ne da je bilo krcato nego su jos ljudi molili da sjede na stepenicama, cak i u vecim prostorima kao sta je dinko lukaric. okrugli stolovi su takodjer jedna zanimljiva stvar – svaki gledatelj je mogo redatelja i glumce pitat sta oce i rec svoje misljenje i na kraju svake predstave su ljudi na karti zaokruzivali ocjenu i ubacivali u sanducice. tako su dobivani pobjednici.
    usporedba s tim da gradjani gladuju je isto neumjesna. izdvajanja za kulturu su nuzna. sta to znaci da treba zatvorit sve sta nije zivotno nuzno jer to kosta? 750.000 za desetak predstava drugih kazalista po meni nije puno. milioni se bacaju na bespotrebne stvari i u privatne djepove a ovo je puno.
    zakljucno – ni meni nije bilo ugodno gledat obera na predstavama kako se sepuri u prvom redu, ali sama cinjenica da on nesto voli ili podrzava ne znaci da to ne valja. voli on i cokoladu – pa cokolada sama po sebi nije losa. programe koji nude vrhunsku kvalitetu treba podrzat

  2. OUYEA, u ovom se u potpunosti slažem sa tobom. I meni je palo napamet, pročitavši tko je autor teksta, “da ishodiste ima na osobnoj razini”. Naime, Zvonimir Peranić se osijeća neprepoznatom veličinom ovog grada, i u tome leži uzrok njegovog negodovanja. Svejedno, mislim da bi mu grad trebao dati značajnija sredstva za njegove projekte, jer u ovom malom gradu ima jako malo ljudi koji pokušavaju nešto kvalitetno raditi, hoću reći nema puno konkurencije. Iz toga proizlazi da bi trebalo biti para za svih ( ponavljam, jer je jako malo onih koji pokušavaju nešto učiniti ).

  3. sve stoji, ali, ali, ali.. prvi put u zivotu cujem za njega, jebat ga, nisam u tim krugovima, sta ces, nisam intelektualac, ali neki qrac znam. a sad sam malo provjerio na netu i sta sam vidio. da je peranic (inace na celu konkurentskog, ako se tako moze rec, teatra) bio neko vrijeme zaposlen u gradskom odjelu za kulturu, onda, da je u jednom itervjuu pohvalio ivanku persic, samo da im ne daju dovoljno para – evo link
    http://www.dayline.info/index.php?option=com_content&task=view&id=15892&Itemid=195
    e sad – sta zakljucit – moj mozak koji nije mozak mr.sc. kaze ovako- on je bio dio njihove ekipe – para nije dobio onoliko kolko je mislio da zasluzuje, a konkurentsko kazaliste je. onda ih je opizdio da su na njihovim jaslama i da su nedovoljno kvalitetni. (30 nagrada – ako je 10 nezavisno- sta je to malo – 10 medjun. nagrada?) Sad se ja pitam – da je dobio para koliko si je zamislio – bismo li uopce imali ovu diskusiju – tj. bi li uopce napisao taj tekst…

  4. dragi vi…..Peranić je jednostavno isfrustrirani voditelj jednog”teatra” koji kako ste dobro provjerili ne dobiva dovoljno love….

  5. pa do tog se zakljucka dodje svaki put kad Peranic napise svoj pljuvacki komentar o HNK-u. Samo se likovi koji to zakljucuju mijenjaju.

  6. Peranić piše ono što nećete pročitati u Novom listu, a riječ je o sprezi/nepotizmu/mitu i korupciji u gradskoj vlasti. On se drži odjela za kulturu jer je kultura njegovo područje, a vi si zamislite ako ovakvih stvari ima u odjelu za kulturu, kakva je onda situacija u odjelu na poduzetništvo npr. ili za komunalni sustav. Dobro, za odjel za komunalni sustav se zna jer se nedavno Irena Miličević napokon našla na optužnici vezano za gradske tržnice. 🙂

    Problem Festivala malih scena nisu loše predstave, problem je što šačica rodbinski povezanih ljudi dobiva milijunska sredstva za svoje projekte. Te stvari bi vas se trebale ticati jer riječ je o novcu Riječana pa bi vam valjda trebalo biti stalo tko iskorištava vaše pare. Konkretno, žena od Šegvića je bila predsjednica kulturnih vijeća koja ocjenjuju koji će programi dobiti novac od Grada – nije teško dobiti milijun kuna za projekt kad tvoja žena o tome odlučuje. To naravno nije izuzetak u Gradu Rijeci nego pravilo jer isti slučaj imamo s bračnim parom Mišković – supruga zaposlena u Gradu, a suprug ima udrugu Drugo more koja godišnje isisa milijune iz proračuna. I onda organizira tribine o uništavanju industrijske baštine u Zagrebu, a pred kućnim pragom joj se uništava bogato industrijsko naslijeđe, a o tome ni riječi.

    Sad vi možete reći da sam ja frustriran (kao što ste Peraniću prilijepili) jer ne dobivam pare ja nego drugi. Istina je da sam frustriran jer se MOJE pare netransparentno troše u klupku nepotizma da bi se određeni klanovi bogatili. U razvijenim demokracijama postoji građanska svijest, građani žele znati da se njihove pare troše u skladu sa zakonom, a ako to nije slučaj onda korumpirane vlasti padaju. Znam da smo daleko od Engleske u kojoj parlamentarci daju ostavke jer je javnost saznala da su previše love potrošili na toaletni papir (kod nas ne daju ostavke ni kad se sazna da su oštetili grad za 80 milijuna kuna pogodujući privatnoj firmi lokalnog tajkuna), ali svejedno očekujem od Riječana minimum građanske svijesti.

  7. pa HNK Rijeka je jadna ustanova kojoj Obersnel komentira predstve i gdje kao vrhunski doseg avangardnosti reže torte ružičaste s dodatkom. HNK je isto familijarno- politički mafijašku umreženau riječki političko protekcionistički fašizam koji vlada gradom.
    Nije čudo da je netko zato isfrustriran. Loše bi bilo da nije.
    a festival malih scena nisam gledao, može on biti i i dobar, ali vjerujem da je točno da je onda dobar zato jer imaju sebi financije, i kao što u gornjem tekstu piše- Organiziraj si onda festival. Pozovi sebe. Dobij sebi najviše nagrada. Plati sebi novinare da sve lijepo pišu. I evo ti slike uspješnosti”
    To tako ide i inače u Rijeci pod vlašću fašističkom. Dok se druge vlastima nepodobne onemogućava svim sredstvima da budu isto dobri. tako je u svim segmentima javnog djelovanja, ne samo kazališta.

  8. hnk je jedan mastodont koji trosi milione na projekte upitne ili cak one bijedne kvalitete (seve i slicno) – to je jedna stvar – o tome uopce nisam govorio. citao sam tekst o mfms i skuzio da tu nesto ne stima. evo redom:
    1- covjek govori da festival ne valja, da navala publike nije velika i da si sami dijele nagrade – za sve to znam da nije istina. onda idem malo vidit ko je taj lik – pa mozes ti kritizirat sta oces, naravno da je to pozeljno, ali daj argumente i nemoj lagat pritom
    2- ona jeftina demagoska opaska o tome da ljudi nemaju sta jest – a sam je u interv. reko da mu nisu dali pare za gostovanja u kini i na cipru. znaci kad drugi teatar dobije 730 tisuca jer dovodi desetak predstava u ri, onda je to rasipnistvo na racun sirotinje – pa spominje hotele ispijanja kavica i sl. (di bi ljudi trebali spavat – u caritasu?), e a kad bi on isu u kinu i cipar s tom lovom to onda ne bi bilo nemoralno. valjda bi isli s trabakulom na cipar ili u kini spavali s budistickim monasima. to stvarno trebas imat obraz ko djon da stvari tako postavljas.
    3-covjek govori o kriminalnoj sprezi gradskih struktura, a sam je par godina tamo radio – pa sta u to vrijeme nije bilo kriminala. bilo ga je od pocetka linicevstine – samo sta mu to tad valjda nije smetalo
    u drzavi u kojoj se strasna lova mraci optuzivat ljude koji rade sjajan posao da su uzeli nesto- dajte mi molim vas objasnite – sta moze ostat nekom od 730 tisuca ako dovede 10 predstava iz drugih sredina u ri. put, smjestaj cijele ekipe, honorar. a to sta mu zena sjedi ne mora nuzno ukazivat na zlo – pa mali smo grad. usporedjivat udrugu koja organizira neke javne tribine i jedan ozbiljan teatar koji radi prave stvari – celava pjevacica i hamlet u mrdusi se izvode vec petnaestak godina i svaki put se trazi karta vise. usporedba s hnk-ovim severinama je stvarno jako nepostena prema tim ljudima. toliko od mene

  9. Glembajevi sa Severinom u ulozi barunice Castelli su jedna od rijetkih dobrih predstava HNK Ivana pl. Zajca u zadnjih nekoliko godina pa mi nije jasno zašto je u negativnom kontekstu izvlačiš.
    A opravdavanje nepotizma s onim “pa mali smo grad” ne želim ni komentirati jer nije dostojno ove rasprave.

  10. Btw, spominješ mastodont HNK u odnosu na Festival malih scena jer valjda misliš da kad se zove “malih scena” da malo i košta – FYI, taj festival je od grada za 2009. dobio 1.000.000.00 kn + 150.000.00 kn za neku koprodukciju. Toliko o mastodontima. 🙂 HNK je u vlasništvu Grada Rijeke pa ga je Grad dužan financirati. Da Festival malih scena pokušaju organizirati neki drugi riječki kulturni djelatnici mogu se kladiti da iz Programa javnih potreba u kulturi ne bi dobio ni 1.000 od onih 1.000.000.00 kn. Jer ne sjedi svakom umjetniku žena na čelu kulutrnih vijeća pa da mu može dijeliti gradske milijune šakom i kapom.

  11. ja ne opravdavam nikakav nepotizam. samo kazem da se mali broj ljudi vrti u nekom krugu i nazalost je nekad nemoguce izbjec sukob interesa. i ne kazem da mozda i nisi u pravu za to, ali da je sama cinjenica da ova tamo sjedi dokaz nepotizma – tanak je to dokaz. drzimo se onog sta znamo. mislim da o kvaliteti festivala ne treba pricat. sta god mislili o nazovi eliti i josipovicu masa ljudi pohodi taj festival i rijeka na desetak dana postane centar teatra prostora bivse juge a i sire. ona udruga koju ste spominjali za te tribine dobiva godisnje po parsto milja kuna. i sad mi reci, milion kuna za vrhunski teatar 10 dana je puno, a ovih 150 milja za NISTA stavljate u isti kontekst. na osrednji, ma sta osrednji – ocajni sport s nula rezultata se strasna lova daje.
    umjetni travnjaci koji nisu cetkani su investicija od 11 miliona!!! eej!! za nista. a ovo je ko da si na turnir na kantridu doveo red bull salzburg, romu,sahtar, zvezdu, sarajevo i levski. to je taj rang negdje, iako, priznajem, vadim glupe usporedbe. treba forsirat kvalitetu. a to sta je predstava sa seve najbolja isto puno govori o hnk.
    i da, prvih godina mfms nije imao nikakvu potporu. tek kad je steko ugled svojim snagama i kontaktima, onda se ukljucio vepar, novootkriveni veliki ljubitelj teatra i odrijesio kesu – pa se ukljucio i t-com – tek kad je festival postao renomiran. da neko drugi, ko sta ti kazes, to proba napravit – pa neka proba – oni su sami uspjeli, lovu su dobili kasnije.
    ajde dosta, ispast ce da sam jos i osobno zainteresiran. nisam, ali zelim podrzat bilo sta sta u nas grad dovodi kvalitetne stvari – makar pri tome morao bit na strani vepra, brrr…

  12. Ovaj tekst i komentare sam pročitao tek danas 04.04.2013. Tekst totalno bez argumenata. Vrvi objedama i neistinama. Strašno! Mučno mi je od ovakvih pljuvača.Mfms je u proteklih 19 izdanja doveo mnoge vrhunske predstave. Pogledao sam ih skoro sve! O milijunskim iznosima koji se spomunju, Mfsf može samo sanjati. Ovogodišnji iznos predviđen u planu Odjela za kulturu Grada Rijeke iznosi 450.000 kuna. Da nije entuzijasta koji se navode u “članku” i komentarima Rijeka ne bi vidjela ništa od ovih divnih predstava koji su na ovogodišnjem programu. “Tartufizzam kazališta”… spasi me bože takvih “kulturnjaka”

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here